Wiedza dedykowana Tobie
Black Friday 2017

Black Friday 2017

30 listopada 2017

Black Friday 2017 to gorący temat ostatnich tygodni. 2017 rok przyniósł sukces sprzedażowy szczególnie w Polsce. Konsument kupowali chętniej i wydawali więcej. Na zakupy ruszyli niemal wszyscy. Szczególną aktywnością wykazali się internauci, a zwłaszcza mobilni użytkownicy. Czarny Piątek rysował się więc pod znakiem zatłoczonych galerii handlowych i przeciążonych serwerów sklepów internetowych.

Black Friday, a właściwie Black Weekend, to 4 dni zakupowego szaleństwa. Wielkie wyprzedaże wieńczy bowiem Cyber Monday, który dedykowany jest zakupom online. Cały Czarny Weekend rozpoczyna wyprzedażowy sezon przedświątecznych zakupów, klienci zaopatrują się w prezenty i upominki dla swoich bliskich. Produkty kupowane są masowo, a pieniądze wydawane spontanicznie. Inicjatywa cieszy się największa popularnością wśród amerykańskich konsumentów, ale święto stopniowo przenosi się też na inne kontynenty. Dziś zjawisko ma charakter globalny, klienci zamawiają produkty ze Stanów z wysyłką do swoich krajów, okupują też rodzime sklepy stacjonarne. Kraje, które odnotowały największy wzrost przychodów w stosunku do 2016 roku to Szwecja, Włochy, Francja i Brazylia.

Black Friday 2017 Kie.pl

Black Friday 2017 – wzrost dochodu o 27%

Wyniki jakie Black Friday osiągnął w Polsce w 2017 roku potwierdzają teorię o globalizacji Czarnego Piątku. Sukces całego wydarzenia obrazują analizy firmy Awin, marki, która skupia reklamodawców i wydawców z całego świata. Według ustaleń specjalistów Black Friday 2017 przyniósł 21% wzrost liczby transakcji. Chęć spontanicznych zakupów  ma nie tylko wpływ na współczynniki konwersji, ale także podnosi średnią wartość koszyka. Konsumenci okazali się skłonniejsi do zakupu, wydawali także o 5 euro więcej niż rok temu. Dochód w ujęciu globalnym wzrósł o 27%. Uwagę klientów przyciągnęły głównie dwie kategorie produktowe: ubrania i akcesoria. W akcji wzięły udział niemal wszystkie sieciowe marki odzieżowe, ale też linie lotnicze, dealerzy samochodowi oraz sieci komórkowe. W kontekście Black Friday 2017 skutecznie działali również wydawcy oferujący kody promocyjne oraz wydawcy contentowi.

Kiedy kupują konsumenci?

Największą intensyfikację zakupów odnotowano o godzinie 21:00. Inne wahania zaobserwowano natomiast przy zakupach dokonywanych z pozycji smartfonów. Największy ruch z poziomu urządzeń mobilnych odnotowano w okolicy 9:00 rano. Bez wątpienia na taki wynik składa się rytm dnia klientów. Użytkownicy od rana monitorowali najbardziej atrakcyjne oferty, dokonując transakcji z telefonów w drodze do pracy czy na uczelnie. Badania pokazują, że wiele użytkowników przegląda oferty z poziomu deskopów w trakcie przerw w pracy, by później dokonać zakupu z poziomu telefonu. Dla sprzedawców to ważna wiadomość, sugerująca, że klient realizuje zakupów wielokanałowo, dlatego warto zadbać o komfort ścieżki zakupowej na każdym urządzeniu.

Szczegóły badania firmy Awin pod adresem: https://www.awin.com/us/market-insights/black-friday

Black Friday 2017 Kei.pl

Kluczowy dzień w kalendarzu polskich e-sprzedawców

Interesującym jest, że wzrostowe tendencje w polskich sklepach przewyższyły ogólny światowy wynik. Wzrost obrotu w granicy 45% to niesamowity skok, który jest w pełni odczuwalny dla sprzedawców. Polacy wciąż chętnie korzystają z desktopa, 84% wszystkich kupujących wybrało właśnie taką drogę zakupów, podobnie jak przy tendencjach ogólnoświatowych, zauważalna jest rosnąca rola smartfonów. 14% transakcji zostało zrealizowanych właśnie z poziomu mobile. To 5,35% wzrost względem zeszłego roku. Dane te potwierdza także firma kurierska InPost, realizacja zakupów dokonanych w czasie Black Friday oznaczał dostarczenie aż 2,85 ml przesyłek.

O czym warto pamiętać?

Niestety, Black Friday 2017 przyniósł także wzmożoną aktywność cyberprzestępców. Organizując akcje wyprzedażowe warto pamiętać, że gorący okres sprzedażowy to prawdziwa pożywka dla oszustów. Wysokie rabaty i atrakcyjne ceny obniżają czujność klientów. Black Friday rządzi się swoimi prawami, konsumenci kupują szybko i bez głębszego zastanowienia. Najczęściej nie weryfikują stron na których dokonują zakupu, zapominają o istocie certyfikatów SSL bądź o sprawdzeniu zakładki z danymi kontaktowymi. Poważnym problemem, który dotyka zarówno właścicieli e-sklepów, jak i klientów, jest tworzenie fałszywych sklepów internetowych i podszywanie się pod znane marki. Oszuści wyłudzają poufne informacje o użytkowniku, wymuszają przelewy bez faktycznej realizacji zamówienia. Najczęściej ataki mają postać wiadomości mailowych, zawierających link kierujący do fałszywej strony internetowej.

Czy warto stawiać na wielkie wyprzedaże?

Zwrócenie uwagi na zagrożenia to istotny element przy planowaniu kampanii. Jednak pomimo wszystkich niebezpieczeństw Black Friday to jednej z najlepszych handlowych dni w roku, dlatego z pewnością warto go wykorzystać. Aby osiągnąć sukces w akcji promocyjnej należy postawić na dobrze skonstruowaną ofertę. Przygotowując wyprzedaże warto uwzględnić potrzebny stałych klientów ale także przyciągnąć uwagę zupełnie nowych odbiorców. Klienci którzy nie mieli okazji zetknąć się z marką, skupiają swoją uwagę na promocjach, tym samym mogą przerodzić się w stałych bywalców danego e-sklepu. Rabaty -90% kierowane są właśnie do takich osób. Obniżone ceny to szansa dla klienta na przetestowanie jakości usług i produktów.

W akcji promocyjnej Black Friday 2017 udział wzięły największe polskie marki. Także Kei.pl zaproponował swoim klientom obniżki od 70%. Akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem, dlatego zachęcamy do śledzenia naszej promocji za rok ?

Przeczytaj raport: Black Friday. Możliwości i zagrożenia 

Black Friday 2017
5 (100%) 9 głosów