Domeny

Blog firmowy – pod jakim adresem go uruchomić?

Ela Kornaś

Jedną z decyzji, jakie trzeba podjąć uruchamiając blog firmowy jest wybór adresu. Czy wykorzystać domenę firmy, zarejestrować nową, a może skorzystać z bezpłatnej platformy? Spójrzmy na wady i zalety każdego z tych rozwiązań.

Prowadzenie bloga firmowego stało się jednym z żelaznych punktów strategii content marketingu. Nic dziwnego. Zarówno wyszukiwarki, jak i sami internauci cenią treści wysokiej jakości. Na tym jednak nie kończy się lista powodów, dla których warto rozpocząć blogowanie w firmie. Wybierając ten kanał komunikacji możesz między innymi:

  • pokazać się jako ekspert w swojej branży, któremu warto zaufać i powierzyć pieniądze,
  • edukować swoich obecnych lub potencjalnych klientów publikując poradniki,
  • zabrać czytelników za kulisy swojej firmy i pokazać im jak wygląda Twoja firma „od kuchni”,
  • pozyskać dla swojej strony firmowej kilka dodatkowych linków, dodając odnośniki do oferty w tekstach dopasowanych tematycznie,
  • informować o nowościach w ofercie, pokazywać własne produkty w ciekawy sposób, pokazując możliwości zastosowania.

Ważnym argumentem jest cena. Prowadzenie firmowego bloga nie jest zarezerwowane dla dużych firm z pokaźnymi budżetami na promocję. Blogowanie można zacząć właściwie bez dodatkowych kosztów, nie licząc jedynie poświęconego czasu.

Zanim jednak w sieci pojawi się pierwszy wpis, trzeba podjąć decyzję pod jakim adresem uruchomić firmowego bloga. Poniżej zebraliśmy rozwiązania stosowane przez firmy i przybliżamy zalety oraz słabe strony każdego z nich.

Blog firmowy na bezpłatnej platformie blogowej

W sieci znajdziemy mnóstwo serwisów oferujących możliwość prowadzenia bloga. Według badania Megapanel PBI/Gemius, piątka najpopularniejszych platform w Polsce to:

  1. blogspot.com
  2. blox.pl
  3. wordpress.com
  4. blog.pl
  5. blog.onet.pl

W tego typu serwisach rozpoczęcie blogowania ogranicza się do założenia konta, wpisania nazwy dla swojego bloga i wyboru motywu graficznego. Całość zajmuje kilka minut i jest bezpłatna.

Zwykle jednak to, co jest darmowe ma swoje ograniczenia. Bezpłatne platformy dają ograniczoną możliwość zmiany wyglądu bloga. Ograniczenie dotyczy również powierzchni dyskowej na serwerze przeznaczonej na multimedia. Blogi publikujące dużo zdjęć wysokiej jakości mogą dość szybko wyczerpać limit.

Niektóre z platform blogowych wyświetlają też reklamy, na których treść autor bloga nie ma wpływu. Może to doprowadzić do sytuacji, kiedy na blogu firmowym wyświetlane są banery konkurencji.

Plusy: uruchomienie bloga jest łatwe, szybkie i nic nie kosztuje

Minusy: wiele ograniczeń technicznych, możliwe reklamy

Polecamy: wordpress.com – platforma umożliwia łatwe przeniesienie bloga pod własną domenę

Blog firmowy w subdomenie lub katalogu

W tym rozwiązaniu adres bloga jest utworzony w ramach domeny, pod którą działa firmowa strona. Do wyboru mamy dwie opcje:

  1. adres bloga to subdomena utworzona w głównej domenie firmy
  2. blog działa w katalogu głównej domeny

Przykładem pierwszego rozwiązania jest blog firmy PZU działający pod adresem blog.pzu.pl. Z kolei przykładu bloga w katalogu głównej domeny nie musicie daleko szukać. Adres naszego bloga powstał właśnie w ten sposób – kei.pl/blog_kei.

Zobacz: Co to jest subdomena i do czego może Ci się przydać?

Jedno i drugie rozwiązanie ma swoje zalety z punktu widzenia budowania marki. Nazwa firmy jest bowiem stale widoczna w adresach URL bloga i eksponowana wszędzie tam, gdzie widoczny jest link do wpisu.

Blogi działające w katalogu głównej domeny mogą mieć wpływ na pozycje strony firmowej w wyszukiwarkach – zarówno pozytywny, jak i negatywny. Blog w katalogu jest traktowany przez Google jako część witryny firmowej. Wartościowe treści pojawiające się regularnie na blogu mają zatem pozytywny wpływ na notowania całej strony w wynikach wyszukiwania. Warto jednak pamiętać, że działa to w dwie strony. Jeśli blog będzie pozycjonowany przy pomocy technik niezgodnych z regulaminem Google, możesz zostać ukarany razem ze stroną firmową.

To ryzyko jest mniejsze w przypadku blogów działających w subdomenie. Taki adres jest traktowany przez Google jako osobny byt. Wracając do przykładu znanego ubezpieczyciela, jeśli adres blog.pzu.pl będzie miał kłopoty w wyszukiwarce, strona pzu.pl powinna być bezpieczna.

Plusy: ekspozycja głównej domeny firmy, blog wygląda bardziej profesjonalnie niż na darmowej platformie i można go w pełni dostosować do swoich wymagań

Minusy: uruchomienie i konfiguracja są trudniejsze niż w przypadku darmowych platform

Blog firmowy z własną domeną

Taki blog jest odrębną stroną z własnym adresem internetowym, niezależnym od witryny firmowej. Często adresy tego typu blogów zawierają nazwę marki lub firmy – przykładem jest blogplay.pl. Nie jest to jednak regułą. Czasem lepszym rozwiązaniem jest wybór nazwy niezwiązanej z firmą.

Dobrym przykładem takiego rozwiązania są kancelarie prawnicze. Nazwa „Wierzbowski Eversheds Sutherland” niewiele powie internaucie, który nie jest obeznany z rynkiem prawniczym. Za to wchodząc pod adres ich bloga kodekswpracy.pl użytkownik od razu wie, czego się spodziewać.

Wybierając domenę dla firmowego bloga można ciekawie wykorzystać końcówki dostępne na rynku. Firmy działające w branży IT mogą przykładowo zarejestrować adres z rozszerzeniem .it lub .tech. Doradcy i filmy consultingowe mają do dyspozycji nową domenę .expert, a blogi zawierające głównie materiały wideo – rozszerzenie .tv. Listę ciekawych końcówek domenowych znajdziecie na naszej stronie z cennikiem domen.

Zobacz: Jak wykorzystać nowe domeny internetowe?

Blog firmowy w osobnej domenie może też mieć zupełnie inny layout niż strona firmowa. Jest lepiej przystosowany do prezentacji treści, a nie oferty. Warto jednak pamiętać, że uruchamiając bloga pod nową domeną rozpoczynamy promowanie kolejnej strony „od zera”. Wysiłek może się jednak opłacić, bo odrębna domena daje spore możliwości rozwoju. W sieci funkcjonują blogi firmowe, które przekształciły się w szersze serwisy branżowe. Dodatkowo blog o wyrobionej pozycji w Google, linkujący do naszej strony firmowej, będzie działał pozytywnie na jej pozycję w wynikach wyszukiwania.

Plusy: możliwość wyboru przyjaznej nazwy informującej o treści bloga, duże możliwości dostosowania wyglądu i rozwoju

Minusy: blog trzeba promować od zera, koszt utrzymania domeny

Jak podobał Ci się ten artykuł?
4.5
Liczba ocen: 2
Blog firmowy – pod jakim adresem go uruchomić?

Ela Kornaś

Od 15 lat zajmuje się technologiami hostingowymi, domenowymi oraz związanymi z bezpieczeństwem. Odpowiada za produkty domenowe oraz certyfikaty SSL. Codzienna praca polega na zapewnianiu Ci najciekawszej na rynku oferty nazw domenowych i certyfikatów SSL. Prywatnie uwielbia tenis i bieganie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *