Czy kupić kilka nazw oraz rozszerzeń domeny?

Domeny

Czy kupić kilka nazw oraz rozszerzeń domeny?

Katarzyna Węgiel

Posiadanie własnej domeny jest punktem wyjścia dla każdej firmy lub osoby, która chce zaistnieć w Internecie. Własna strona internetowa to nieograniczone możliwości prezentacji swojej marki. Szukasz więc wolnej domeny, rejestrujesz ją. Czy zdawałeś sobie sprawę, ze jeżeli masz kilka nazw oraz rozszerzeń, możesz również skutecznie bronić się przed coraz bardziej wyrafinowanymi cyber-zagrożeniami?

Twoja pierwsza domena

Nazwa domeny to część Twojej obecności w Internecie. W momencie założenia biznesu i budowania jej rozpoznawalności pierwszym krokiem jest posiadanie własnego adresu w sieci. Częstym zjawiskiem jest równoległe zakładanie firmy i rejestrowanie adresu internetowego.
Domeny służą do identyfikowania i odnajdywania stron internetowych i odpowiadają adresowi IP. Jest to pierwsza rzecz, którą widzą Twoi potencjalni klienci, gdy wchodzą na Twoją witrynę. Mówiąc o rejestracji domeny, mówimy o jej nazwie i rozszerzeniu.

Niezależnie od tego, czy chcesz założyć bloga, otworzyć sklep e-commerce, czy po prostu zaprezentować swoje portfolio musisz poświęcić wiele czasu na znalezienie domeny, która najtrafniej oddaje charakter Twojej branży. Obecnie na rynku domenowym, funkcjonuje ponad 1000 rozszerzeń.


Różne końcówki domen

Wybór domeny wiąże się z podjęciem decyzji co do nazwy i rozszerzenia, pod którym chcesz umieścić swoją www. Rejestrując domenę internetową, spotkasz się z różnymi końcówkami (rozszerzeniami) domen. Ich różnorodność wskazuje na zasięg bądź charakter danego adresu www. Rejestrując adres internetowy, możesz wybierać spośród domen globalnych, narodowych, nowych, funkcjonalnych, regionalnych, jak również IDN.

Domeny funkcjonalne

Ten typ domen oznacza, że domena narodowa, jest poprzedzona rozszerzeniem funkcjonalnym, które odnosi się do konkretnej tematyki działania. Gdy chcemy pokazać swój adres przez pryzmat kraju i branży, możemy użyć domeny funkcjonalnej. Wśród tych końcówek wyróżniamy np. dla edukacji – .edu.pl, dla serwisu informacyjnego – .info.pl. Ich okres rozkwitu przypada na lata 80. XX wieku. To okres, w którym szczególną rolę przykładano, do tego aby określana tematyka była traktowana przez pryzmat domeny funkcjonalnej.

Domeny regionalne

Domeny regionalne są częścią domen funkcjonalnych. Uwzględniają one lokalizację, w której operujesz biznesowo. Tworzone są dla większości miast i województw. I tak, jeśli swoją działalność kierujesz na rynek śląski, domeną, która to podkreśli będzie .slask.pl. W przypadku usług skierowanych na rynek województwa mazowieckiego, będzie to mazowsze.pl, a jeśli masz na myśli samą Warszawę, możesz swój adres zawrzeć w rozszerzeniu waw.pl.

Domeny globalne

Domeny globalne wskazują na zasięg ponad krajowy. Do domen globalnych zaliczamy m.in. adresy z takimi rozszerzeniami, jak: .com, .org, .edu, .net, .info, .biz, .gov, .mil. Wśród nich znajdują się domeny, które są zarezerwowane dla okreslonej grupy tematycznej, a ich rejestracja wymaga spełnienia dodatkowych warunków. Przykładem takiej domeny jest .gov, która jest przeznaczona dla instytucja rządowych. Kolejnym przykładem jest .eu, rejestracja adresu jest możliwa tylko dla mieszkańców Unii Europejskiej, Islandii, Liechtensteinu lub Norwegii oraz dla podmiotów gospodarczych posiadających siedzibę na tym terenie.

Domeny krajowe

Domeny krajowe związane są z krajem, w którym działamy. Spotykamy się również z nazwą domen zagranicznych (domen ccTLD). Dla Polski takim rozszerzeniem jest .pl, a dla Czech .cz. Rejestracja takich domen w większości przypadków jest ogólnodostępna, jednak są też i takie, dla których należy spełnić dodatkowe warunki. Przykładem jest tu domena Ukrainy, aby ją zamówić musisz mieć znak towarowy, zarejestrowany na terenie tego kraju.

Domeny nowe

Nowe domeny, to stosunkowo młoda kategoria rozszerzeń. Pierwsze domeny nTLD powstały w 2014 roku. Związane są z danym obszarem działania bądź branżą. Wskazują z jaką specyfiką działania jesteś związany. Wśród nich wyróżniamy, np. .new, .design czy .pizza.

Domeny IDN

Domeny IDN to adres, który wykorzystuje znaki diakrytyczne w nazwie. Jeżeli decydujesz się na rejestrację domeny IDN zapewniasz oryginalne brzmienie swojej nazwy. Taki zabieg jest szczególnie ważny dla firm, które posiadają w oryginalnej nazwie co najmniej jedną z liter: ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ź, ż i pomimo, że nawet nie używają ich w nazwie domeny, to dążą do zabezpieczenia marki i ruchu.

Kilka nazw domen

Podejmując decyzję o rejestracji domen, kwestią, którą warto rozważyć na wstępie jest ilość nazw domenowych. Posiadanie wielu nazw domen jest często korzystne dla firmy w celu zwiększenia jej widoczności w Internecie. Pozwala firmom uzyskać przewagę nad konkurencją, zabezpieczyć swoją markę i chronić reputację swoich usług i produktów.

Czy warto kupić kilka nazw i rozszerzeń domeny?

Posiadanie kilku domen oraz ich rozszerzeń, to świetny sposób na budowanie spójnej komunikacji marki, a także inwestycja, która wzmacnia jej bezpieczeństwo. Warto przy rejestrowaniu domeny wziąć pod uwagę jej inne rozszerzenia. Nawet jeśli w tej chwili uważasz, że kolejna końcówka nie jest Ci potrzebna, pamiętaj o perspektywie rozwoju i bezpieczeństwie. Twoja firma rośnie w siłę. Dywersyfikujesz działania. Pomyśl, ile czasu i energii możesz zaoszczędzić, wiedząc, że w przypadku ekspansji firmy, masz możliwość zabezpieczone rozszerzenie.

Dlaczego warto rejestrować kilka domen i rozszerzeń domeny?

  • budujesz spójną komunikację na rynkach, na których operujesz;
  • zapewniasz perspektywę przyszłego rozwoju, zabezpieczając nazwę domenową;
  • wzmacniasz bezpieczeństwo domeny i klientów.

Spójna komunikacja marki

W sytuacji gdy zasięg Twojej działalności przekracza granice kraju, rejestracja rozszerzeń odpowiadających lokalizacji to dobry kierunek budowania świadomości marki.  Właściwy adres internetowy może pomóc klientom w łatwym znalezieniu lokalnych biur i oddziałów.

Załóżmy sytuację, że prowadzisz biuro podróży i operujesz w kilku krajach. Posiadając adres w rozszerzeniach odpowiadających lokalizacjom, wytyczasz spójną komunikację marki i będzie lepiej pracowała, niż jeżeli musiałbyś wybrać inną nazwę. Tak się może zdarzyć, gdy chcesz zarejestrować adres, ale okazuje się, że jest już on zajęty. Dlatego lepiej zapobiegać, niż szukać planu B.

Zabezpieczasz nazwy domen

Posiadanie kilku nazw domenowych i rozszerzeń, to także działanie prewencyjne. Jeżeli już na początku nie zabezpieczysz swojego adresu możesz narazić siebie i swoich klientów na szereg zagrożeń. Do tych najbardziej znanych należą:

  • cybersquatting
    To rodzaj zagrożenia polegający na tym, że ktoś rejestruje adres w innym, niż naszym rozszerzeniu, w celu odniesienia korzyści finansowej. Przykładowo, dla domeny kei.pl, mógłby to być url, taki jak: kei.com. Jest to działalność polegająca na rejestracji, handlu lub używaniu nazwy domeny w złej wierze z zamiarem czerpania korzyści. W tym znaczeniu, to celowe działania związane z przywłaszczeniem nazwy należącej do kogoś innego. Rejestrując kilka rozszerzeń domeny, które są najbardziej zbieżne z profilem Twojej działalności zabezpieczasz markę przed cybersquattingiem.

  • typosquatting
    To sytuacja, w której atakujący wykorzystuje naszą ludzką skłonność do popełniania literówek. Wpisując dany adres url, często popełniamy błąd, którego na pierwszy rzut oka możemy nawet nie zauważyć. Dla naszego adresu, takim przykładem mógłby być: kej.pl. Ofiarami takich ataków są głównie w banki i firmy kurierskie. Rejestrując kilka wariantów domeny i ustawiając przekierowanie na domenę główną, rozwiązujesz ten problem.

  • phishing
    Jest rodzajem oszustwa polegającym na podszywaniu się hakerów pod naszą markę, Wykorzystując zaufanie, jakim klienci darzą dany podmiot. To na przykład wiadomość na naszej skrzynce, która nie pierwszy rzut oka wygląda znajomo z prośbą o kliknięcie. Wówczas użytkownik jest przenoszony na podrobioną stronę, a jego dane są niebezpieczne. Dobrą praktyką chroniącą przed phishingiem jest zabezpieczenie swoich domen poprzez certyfikaty SSL. Ma to tym większe znaczenie, że Google Chrome oznacza jako niebezpieczną każdą stronę nieposiadającą SSL.

    Dowiedz się więcej o phishingu:

Wraz ze wzrostem znaczenia obecności online, rejestracja wielu domen staje się coraz bardziej popularna wśród firm, start-upów i organizacji. Wybierając już na starcie kilka nazw i rozszerzeń, zabezpieczasz jej obecność na przyszłość i zwiększasz poczucie bezpieczeństwa klientów.

Jak podobał Ci się ten artykuł?
5
Liczba ocen: 1
Czy kupić kilka nazw oraz rozszerzeń domeny?

Katarzyna Węgiel

Pasjonatka i praktyk działań inbound marketing. Testerka nowych rozwiązań pozycjonujących markę w umyśle klienta. Łączę teorię z praktyką. Wykorzystuję social media do efektywnego budowania relacji z klientem. Na co dzień zajmuję się kreowaniem wizerunku i świadomości marki w komunikacji on i off –line.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *