Jak rozwiązania High Availability wspierają wydajność Twoich usług?

Serwery dedykowane

Jak rozwiązania High Availability wspierają wydajność Twoich usług?

Katarzyna Węgiel

High Availability to funkcjonalność dostępna w ramach portfolio naszych usług. Dostępność systemu, bez względu na przeprowadzanie prac technicznych, aktualizacji czy dużej ilości zapytań procesowanych przez serwer jest realną walutą w e-biznesie. Latency, czyli czas potrzebny pomiędzy wysłaniem zapytania użytkownika, a odpowiedzią serwera jest parametrem, który chcemy obniżyć do minimum. Jak pomoże nam w tym HA oraz jakie korzyści płyną z rozwiązania? Sprawdź.

Wysoka dostępność aplikacji

Oczekiwania Klientów względem pełnej dostępności systemu są wprost proporcjonalne do prowadzonych przez zespół Kei analiz i opracowywania rozwiązań wspierających tę zależność. Margines, na który Klient może sobie pozwolić na ewentualny komunikat „not found” jest minimalny. W trosce o dostępność systemu, zwłaszcza serwisy związane z ebiznesem, bankowością, czy jednostki służby zdrowia tolerancję dla SLA (Service Level Agreement). mają bardzo niską.

Service Level Agreement, czyli dostępność systemu

Dostępność systemu określana jest parametrem SLA (Service Level Agreement).
SLA porządkuje funkcjonowanie infrastruktury. Co więcej tak zwana gwarancja SLA to zobowiązanie dostawcy do zapewnienia w okresie rozliczeniowym ciągłości działania.Poziom SLA określany jest w specyfikacji technicznej i oznacza minimalny czas dostępności usługi, wyrażony w procentach.
Do jego opisu używa się systemu dziewiątkowego. Co to oznacza? To założenie, podawane najczęściej w procentach rozumiane jako gwarancja dostępności. Jeżeli dostawca szacuje ten parametr na wartość 99% oznacza to, że nasz system w okresie miesięcznym może być niedostępny 7 godzin. Jeżeli ten parametr wyniesie 99.99% taka niedostępność szacowana jest na 4,5 minuty. Co się stanie w przypadku gdy od miesięcy przygotowujemy akcję promocyjną dla naszych Klientów, a SLA określone na 99% przypadnie właśnie na ten dzień?

Poziom SLASzacowana maksymalna niedostępność
99%ok. 7 h
99,9%ok. 43 min
99,99%ok. 4,5 min
100 %Rozwiązania HA i budowa klastrowa zapewniają pełną dostępność
Poziom SLA. Szacowana maksymalna niedostępność usług

Poznaj rozwiązanie High Availability

Ciągła praca serwera i zapewnienie jego pełnej dostępności jest kluczowe zwłaszcza kiedy prowadzisz swój biznes online. Dlatego też, aby Twoje usługi były dostępne cały czas, a możliwość obsługi ruchu (zamówień) podczas wzmożonej intensyfikacji osiągalna, potrzebujesz rozwiązania, które SLA zapewnia na poziomie 100 %.
Nasze rozwiązanie HA to zapewnienie klastra wysokiej dostępności, którego zadaniem jest zapewnienie stałego dostępu do serwera i zapewnienie bezawaryjnego działania usług. To opracowanie całego projektu a także zaplanowanie architektury od podstaw, która nie uznaje niedostępności serwera, a jego klastrowa budowa zapewnia zintegrowane środowisko dla poprawnego funkcjonowania usługi.

Jak to działa?

Zdolność do ciągłej dostępności serwera w przypadku rozwiązań HA jest dostępna dzięki wdrożeniu klastra bazy danych i uruchomieniu kolejnych serwerów aplikacji.
Załóżmy sytuację, gdzie latency, czyli czas pomiędzy żądaniem użytkownika, a odpowiedzią serwera jest powyżej akceptowalnej normy. Aby rozwiązać problem przepełnienia serwera stosuje się tak zwane środowisko klastrowe. To zespół serwerów w obrębie którego działają te same aplikacje z taką samą konfiguracją. Architektura rozwiązania składająca się z klastrów umożliwia osiągnięcie Load balancingu. Żądanie jest przekierowywane do serwera, to sprawia, że system lepiej sobie radzi z obciążeniem. Środowisko oparte na budowie klastrowej pozwala uniknąć nieprzewidzianych sytuacji związanych np. z awarią systemu, błędem aplikacji bądź innego błędu infrastruktury.

HA pozwala przekierowywać żądanie serwera do pozostałych, jeżeli ten nie jest w stanie go przeprocesować. Wdrożenie HA idzie zawsze w parze z projektowaniem działań dotyczących balansowania ruchu, dostępem sieciowym czy wirtualizacją.

Co wyróżnia High Availability?

  • Architektura oparta na klastrach
    Infrastruktura zaprojektowana jest w ten sposób, że współtworzy go kilka serwerów o tej samej architekturze i zadaniach. Jej celem jest zapewnienie wydajności i zwiększonego bezpieczeństwa. Przewarzanie danych odbywa się w sposób ciągły i niezależny. Oznacza to, że w przypadku wystąpienia awarii lub nieprzewidzianej sytuacji zadanie serwera przejmują pozostałe. Celem architektury klastrowej i projektowania systemu High Availability jest więc stworzenie takiego rozwiązania, które będzie zgodne z konwencjami wydajności przy jednoczesnej minimalizacji kosztów i złożoności. 

  • Load balancing
    Duża ilość żądań wysyłanych przez użytkowników może skutkować przeładowaniem serwera. Serwer nie będzie w stanie obsłużyć zapytania w akceptowalnym czasie. Load balancing zmniejsza latency, dzięki równomiernym rozłożeniu obciążenia pomiędzy serwery. Moduł równoważenia decyduje, który z zasobów systemowych architektury będzie procesował dane zapytania. Modułowa architektura równoważenia sprawia, że żaden z zasobów nie zostanie przeciążony.

  • Redundancja połączenia sieciowego
    Nieprzerwalna dostępność infrastruktury dostępna dzięki sieciowemu systemowi plików i redundacji połączenia. Aby usługi i aplikacje działały w sposób stały HA zapewnia redundancję połączenia internetowego. W przypadku odnotowania awarii, ruch z połączenia kierowany jest na drugie łącze, funkcjonujące jako łącze zapasowe.

  • Wirtualizacja
    To możliwość rozwijania elastyczności rozwiązania. Wirtualizacja to dodatkowa opcja budowania architektury rozwiązania z rozwijaniem własnych funkcji. Wirtualizacja pozwala osiągnąć większą niezależność od sprzętu. W przypadku nieprzewidzianego zdarzenia następuje migracja maszyn wirtualnych na hosty, które pracują zgodnie z założeniami.
    Jest to możliwe dzięki tworzeniu symulowanego środowiska komputerowego. Wykorzystuje on uwzględnione we wdrożeniu konfiguracji zasoby fizyczne poprzez utworzenie wielu zasobów na bazie jednego komputera lub serwera. Wpływa to na skalowalność, a w konsekwencji elastyczność sieci.

Jak zacząć?

Standardowe rozwiązania oparte na High Availability wymaga wypracowania infrastruktury opartej na klastrze dwóch serwerów oraz macierzy dyskowej. Tak, aby w przypadku wykrycia awarii aplikacji, maszyny bądź hosta zapewnić ich dostępność i przywrócić stan pierwotny. Tutaj jednak warto zaznaczyć, że budowanie infrastruktury jest zawsze przypadkiem jednostkowym wymagającym dogłębnej analizy zastanego środowiska. Cały system projektujemy zgodnie z potrzebami Klienta.

Proces przebiega w kilku etapach

1. Prace przygotowawcze
Analiza potrzeb Klienta i jego infrastruktury. To punkt wyjściowy rozpoczęcia prac.
2. Projektowanie infrastruktury zgodnie ze specyfikacją techniczną i założonymi wymaganiami.
3. Przygotowanie sprzętu i infrastruktury. Symulacja środowiska i testy operacyjne.
4. Udostępnienie i wdrożenie rozwiązania w środowisko Klienta
5. Testy wydajnościowe
6. Opieka i administracja serwerem Klienta oraz całodobowy support.

Potrzebujesz większej niezależności? Rozwiązanie High Availability to dostępność Twoich usług w 100%. Klastrowa budowa to także większa wydajność Twoich usług. Skróć latency do minimum. Chcesz zaprojektować własne środowisko HA? Skontaktuj się z nami.

Jak spodobał Ci się ten artykuł?
5 Liczba ocen: 1

Katarzyna Węgiel

Pasjonatka i praktyk działań inbound marketing. Testerka nowych rozwiązań pozycjonujących markę w umyśle klienta. Łączę teorię z praktyką. Wykorzystuję social media do efektywnego budowania relacji z klientem. Na co dzień zajmuję się kreowaniem wizerunku i świadomości marki w komunikacji on i off –line.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Poczytaj więcej na naszym blogu