Blog Kei.pl

Jak wybrać dobrą domenę?

Jak wybrać dobrą domenę?

Czyli powiedz mi, jaką masz domenę, a powiem Ci, kim jesteś. 

Domena internetowa to bardzo często pierwszy kontakt potencjalnego klienta z Twoją firmą. To trochę tak, jakbyś wręczał mu swoją wizytówkę, dlatego zastanów się, co jest na niej napisane.

Przykładowo, jeżeli jesteś właścicielem firmy sprzedającej sprzęt rowerowy i posiadasz domenę rower.pl, to prawdopodobnie byłeś jednym z pionierów na tym rynku, masz duże doświadczenie i po prostu znasz się na tym, co robisz. Jeżeli natomiast Twoja domena to rowery2-online.biz, to na podstawie samej nazwy można odnieść wrażenie, że jesteś nowy w branży, a wszystkie lepsze domeny były już zajęte, kiedy rozpocząłeś swoją działalność.

Czy domena powinna kojarzyć się z branżą, w której działa firma?

To pytanie zadaje sobie wielu przedsiębiorców. Wielu z nich zastanawia się także nad tym, czy warto inwestować w tzw. domeny generyczne, czyli te wykorzystujące popularne słowa lub frazy opisujące daną grupę produktów, rzeczy, usług, zjawisk itd. Posiadanie takiej domeny z pewnością wiąże się z wieloma korzyściami.

Przede wszystkim klient, widząc nazwę czekoladki.pl od razu wie, co znajdzie na stronie pod tym adresem. Jeżeli zdecydujesz się na tego rodzaju nazwę, w pierwszej kolejności zastanów się, jakie słowa kluczowe najlepiej opisują Twój biznes. Jeżeli masz taką możliwość, zrób burzę mózgów razem ze współpracownikami – wtedy najczęściej pojawia się dużo pomysłów.

Tego rodzaju nazwa domeny ma także inne zalety – pozytywnie wpływa na pozycjonowanie strony WWW, a spora część wejść na witrynę to wynik sytuacji, w której internauta wpisuje w pasek adresu nazwę opisującą interesujący go produkt lub usługę. Co jednak zrobić w sytuacji, kiedy wszystkie sensowne domeny generyczne są już zajęte?

Zawsze możesz zdecydować się na wybór nazwy domeny tożsamej z nazwą Twojej firmy. Będziesz musiał ponieść wtedy większe nakłady na spopularyzowanie swojej marki, ale kiedy Ci się to uda, wejścia na Twoją stronę z pewnością nie będą przypadkowe.

Prostota to klucz do sukcesu

Tworząc nazwę domeny zwykle możesz wykorzystać ponad 60 znaków, ale ten limit nie powinien mieć dla Ciebie większego znaczenia – prosta i krótka nazwa gwarantuje lepszą widoczność w internecie, a na tym Ci właśnie zależy. Nie musisz co prawda posiadać nazwy składającej się z 2 lub 3 liter (chociaż to właśnie one osiągają najwyższe ceny na giełdach domen), ale jedno czy dwa proste słowa lub nazwa własna także będą dobrym rozwiązaniem.

Weź także pod uwagę to, że im dłuższa nazwa, tym większe prawdopodobieństwo, że całość czytana na głos będzie brzmiała inaczej, niż zakładałeś na początku. Jak to możliwe? W historii rynku domen znane są sytuacje, kiedy rejestrowane były domeny składające się z 2-3 wyrazów związanych z branżą danej firmy – początkowo wszystko wyglądało dobrze. Dopiero po jakimś czasie właściciele domen takich jak childrenswear.com, www.therapistfinder.com czy swissbit.ch zorientowali się, że coś jest nie tak.

Zaraz zaraz, jak to było?

Wybierając nazwę swojej domeny pamiętaj o tym, że dobra domena to taka, którą internauta będzie w stanie szybko zapamiętać. Taki efekt najłatwiej jest osiągnąć przy prostych nazwach, składających się z jak najmniejszej liczby wyrazów, które na dodatek nie będą odmienione lub podane w liczbie mnogiej.

Istotne jest także to, aby zminimalizować ryzyko popełnienia błędu przez kogoś, kto właśnie wpisuje Twoją domenę w pasek adresów. Doceniając bogactwo języka należy pamiętać o tym, że w przypadku domen zasada jest prosta – im łatwiejsza nazwa, tym szybciej ktoś Cię znajdzie.

Unikaj więc np. myślników ponieważ zapamiętując słowo człowiek myśli głównie o jego znaczeniu, a nie o tym, czy w nazwie znalazły się jeszcze jakieś „dodatki”.

A co ze znakami diakrytycznymi? Od jakiegoś czasu można już przecież rejestrować domeny z literami typowymi dla danego języka. Weź jednak pod uwagę to, że jeżeli zarejestrujesz domenę hoteldlapsów.pl, niektóre przeglądarki mogą mieć problem z przetłumaczeniem adresu.

Problem może pojawić się także wtedy, kiedy będziesz chciał podać swój adres osobie nieznającej języka polskiego – prawdopodobnie będzie ona miała trudności z poprawnym wpisaniem nazwy.

Jedyna w swoim rodzaju…

Spraw, żeby nazwa Twojej domeny była unikalna – nie chodzi tu nawet o niebezpieczeństwo zarejestrowania nazwy tak podobnej do innych, że część ruchu będzie kierowana na przypadkowe strony o bardzo zbliżonym adresie, ale także o aspekty prawne.

Wiele firm rejestruje niektóre słowa i wyrażenia jako znaki towarowe, dlatego przed wykupieniem domeny warto sprawdzić, czy nasza nazwa nie zawiera w sobie zastrzeżonego znaku towarowego należącego do innego przedsiębiorstwa. Takie sytuacje nie zdarzają się często, ale warto im zapobiegać – w przeciwnym razie może nas to dużo kosztować.

Kropka i co dalej?

Wiele osób zadaje sobie pytanie, jakie rozszerzenie domeny będzie najbardziej odpowiednie dla ich biznesu. Tych najczęściej używanych jest kilka, ale w rzeczywistości wybór jest o duży większy.

Do dyspozycji naszych Klientów mamy:

  • domeny funkcjonalne (np. .edu, .org, .net),
  • domeny narodowe (np. .pl, .fr, .du) i międzynarodowe (np. .eu),
  • regionalne (np. .beskidy.pl, .kepno.pl),
  • polskie domeny funkcjonalne (np. .com.pl, .biz.pl).

Jak widać opcji jest dużo. Decyzję jednak zawsze podejmuje Klient. Powinna ona być uzależniona głównie od rynku docelowegocharakteru działalności, którą prowadzi dana osoba.

Przykładowo, krajowe rozszerzenia są dobrze widziane na rodzimych rynkach i bardzo często wpisywane intuicyjnie, kiedy użytkownik nie pamięta, co było po kropce.

Rozszerzenie przekazuje internautom pewne informacje na temat Twojego biznesu, ale wybierając je pamiętaj o tym, że to nazwa domeny jest zapamiętywana w pierwszej kolejności, a nie samo rozszerzenie. Nie próbuj więc za wszelką cenę przedobrzyć, ponieważ im bardziej „specjalistyczne” i mniej popularne domeny, tym trudniej je zapamiętać. Jeżeli prowadzisz sprzedaż sprzętu komputerowego i masz mało popularne rozszerzenie, Twoi potencjalni klienci mogą mieć problem z zapamiętaniem tego, czy w adresie po kropce było .net, .it, pc.pl, .biz czy .sklep.pl.

Domena jest długowieczna

Pamiętaj o tym, że z domenami jest jak z lokalizacją sklepów w centrum dużego miasta – im lepsze miejsce, tym lepsza widoczność i więcej klientów. Potraktuj więc dobrą domenę (nawet jeżeli jest dosyć droga) jak inwestycję w swoją markę i jeden z najbardziej stabilnych punktów Twojego biznesu.

Trendy będą się zmieniały, Twoja firma będzie się adaptować do nowych warunków, a odpowiednio dobrana domena pozostanie ta sama i zawsze będzie w cenie. Posiadając dobrą, nośną nazwę domeny, zawsze zyskujesz.