Wiedza dedykowana Tobie

Magento – silnik rozbudowanego eCommerce

04 września 2018

Na Magento działa ponad 240 000 aktywnych stron internetowych. Wedle portalu alexa.com platforma ma blisko 20% udział w rankingu 1 miliona topowych witryn internetowych. Magento nie tylko cieszy się ogromną popularnością, ale też obsługuje najbardziej dochodowe witryny e-commerce.


Magento zadebiutowało w sierpniu 2007 roku. Zostało wprowadzone na rynek przez Roy Rubina i Yoav Kutnera pracujących ówcześnie dla Varien. Platforma w niewiarygodnie krótkim czasie zwróciła na siebie uwagę głównych marek. Czy to przypadek, że Magento stało się jednym z najbardziej popularnych systemów? Trudno mówić o zrządzeniu losu, co najmniej z kilku powodów. Poprzednie systemy (zarówno rozwiązania open source, jak i wydania komercyjne) nigdy nie zapewniały wystarczającej elastyczności. W rezultacie właściciele sklepów internetowych zawsze zmuszani byli do kompromisów. Najczęściej borykali się też z problemami w kwestii bezpieczeństwa i niewłaściwych integracji. Magento odwróciło te tendencje.


Elastyczność ponad wszystko

Czym wyróżnia się Magento? To elastyczny system, na bazie którego można zrobić niemal wszystko, aby maksymalnie wykorzystać potencjał swojego sklepu internetowego. Magento udostępnia możliwość definiowania gamy konfiguracji, co pozwala dostosować funkcjonowanie do indywidualnych preferencji. Głównie dzięki temu system okazał się sukcesem. E-sprzedawcy szybko dostrzegli potencjał aplikacji. Zachęceni możliwością elastycznego i wszechstronnego korzystania z oprogramowania, docenili ideę deweloperów, którzy od początku budowy systemu, skupiali się na rozszerzeniach. To pozwoliło stworzyć system w formie, którą znamy dziś. Popularność oprogramowania wśród programistów i firm developerskich wynikna głównie z faktu, ze przy przemyślanej architekturze możliwości ej rozbudowy są niemal nieograniczone. Wymagania firm są różne. Nie ma dwóch takich samych sklepów internetowych i nie ma jednakowych potrzeb. Wraz z rozwojem branży e-commerce oczekiwania względem oprogramowania zmieniają się, dlatego elastyczność jest potrzebna nawet w obrębie jednego serwisu.


       Czy wiesz, że….? 

  • Nazwa Magento pochodzi od koloru. Magenta to kolor powstający poprzez mieszaninę barwy czerwonej z domieszką barwy niebieskiej i barwnika anilinowego.
  • Ojcowie oprogramowania Rubin i Kutner sugerowali by projekt logo, było w wyrazistym kolorze magenta, co nie spotkało się z aprobatą pozostałej części zespołu. 
  • Ponieważ domena magenta.com została już zarejestrowana, przetestowano różne odmiany tego słowa i do oficjalnej komunikacji użyto “bardziej męskiego” Magento.*

 

               * Źródło: Wywiad z Yoav Kutner’em dostępny na www.magetalk.com

Więcej niż Customer Experience

Magento stara się zaspokajać potrzeby web developerów, a także końcowych użytkowników e-sklepów. Pozwala na wygodne prowadzenie konsumentów przez cały proces zakupowy. Przejrzystość, wiele opcji płatności, możliwość zakupu dla niezalogowanego użytkownika – wszystko w celu maksymalizacji konwersji. Użytkownik zakładając konto, zyskuje dostęp do historii zakupów, statusu zamówienia oraz listy zapisanych produktów. System przechowuje informacje takie jak adres dostawy, czy dane do fakturowania.


Funkcjonalny panel administracyjny

Funkcjonalności Magento doceniają osoby bezpośrednio zarządzające platformą e-commerce. Oprogramowanie pozwala na wiele. Między innymi: szybkie importowanie i eksportowanie tysięcy produktów wraz z jednoczesną modyfikacją ich atrybutów, sprawnie przesyłanie obrazów, ustawianie niestandardowych warunków cenowych, elastyczny system rabatowania (przyznawanie ceny promocyjnej/darmowej dostawy konkretnemu użytkownikowi). System daje możliwość dosprzedaży w koszyku, wyświetlanie list ostatnio oglądanych produktów, a także opcję umożliwiającą kupującym szybkie udostępnianie stron produktów w serwisach społecznościowych. Panel nie tylko ułatwia bieżącą obsługę, pomaga także w procesach optymalizacyjnych, np. pozwala pobrać listę najpopularniejszych produktów, generowaną na podstawie danych wpisywanych przez klientów w polu wyszukiwania.


SEO friendly

Platforma oferuje tysiące swobodnie konfigurowanych szablonów. Dużym plusem jest responsywność proponowanego designu. Magento oferuje interfejs, który jest łatwy w obsłudze na wszystkich urządzeniach. Warto pamiętać, że responsywność to także kategoria wysoko punktowana przez Google. Magento w pełni otwiera się na wymagania stawiane przez SEO, pozwala na modyfikację metadanych i  generowanie adresów URL przyjaznych dla algorytmów. Udogodnieniem jest także pełna integracja z Google Analytics, które pozwala gromadzić dane i optymalizować witrynę. Magento w swojej rozbudowie dokłada wszelkich starań, aby ułatwić użytkownikom optymalizację technik marketingowych i analitycznych, a także poprawić opcje administracyjne. Wszystko to przekłada się  na zwiększenie zadowolenia klienta z zakupu.


Globalne marki chętnie sięgają po Magento.*
Z systemu korzystają m.in.:

  • Ford, Samsung, Olympus, Christian Louboutin, Nike, Hermès
  • w Polsce: Reserved, Castorama.
   * Źródło: vervaunt.com/big-brands-using-magento/

Magento 2.0

Prace nad udoskonalaniem platformy wciąż trwają. W 2015 roku swoją premierę miała wersja Magento 2.0. Odnowiona platforma zawiera nowe interfejsy API, dzięki którym integracja usług jest jeszcze łatwiejsza dla programistów. Dodatkowo wbudowano zestaw nowoczesnych technologii (PHP7, Redis, RabbitMQ, Varnish), które znacznie ułatwiają prace rozwojowe i przyspieszają działanie sklepu. Zwrócono uwagę na dopracowanie systemu płatności. Podjęto kolejne kroki w stronę wygody użytkowników: wraz z nową wersją podczas przeglądania zamówienia, klient może zobaczyć zdjęcie każdego produktu. Usprawniono też samo zamówienie produktu, które stało się znacznie szybsze i  finalnie zostało ograniczone do zaledwie 2 kroków.


Bezpieczny sklep to opłacalny e-commerce 

To, co wyróżnia Magento, to silna i lojalna grupa programistów, która nieustannie pracuje nad rozwojem platformy. Ich działania w dużej mierze skupiają się na kwestiach bezpieczeństwa. Cały system jest stale obserwowany przez ekspertów, którzy szukają błędów i eliminują luki w zabezpieczeniach. Przedstawicieli branży e-commerce nie trzeba już przekonywać, że sklepy internetowe są równie atrakcyjnym celem ataków hakerskich, co banki i instytucje finansowe.

Dane opublikowane w Internet Security Threat Report firmy Symantec nie pozostawiają złudzeń. Na każde 130 przeanalizowanych e-maili, 1 zawierał złośliwe oprogramowanie (atak typu malware). Z problemem ataków regularnie boryka się eBay – gigant rynku sprzedażowego, ale działania hakerów nie omijają małych sklepów internetowych. Pierwsze przykazanie troski o bezpieczeństwo to z pewnością – Aktualizuj. Magento zawsze przypomina o dostępnych aktualizacjach, warto jednak zaznaczyć, że jeśli sklep posiada niestandardowe zmiany, aktualizacje zawsze powinna być przeprowadzana przez dewelopera obsługującego Magento.


W maju 2018 roku Adobe Systems zdobyło większą część rynku digital-commerce,
kupując Magento za 1,68 miliarda dolarów.


Serwer dedykowany Magento

Magento to unikalny system ramowy, niedościgniony pod względem swobody kształtowania. Możliwości są obiecujące, jednak warunkiem są odpowiednie umiejętności. Aby efektywnie zarządzać Magento, potrzebny jest developer, który pomoże wygenerować jak największe korzyści ze skalowalnej platformy. Nie da się zatem ukryć, że wdrożenie i bieżąca obsługa Magento to koszty. Potrzebny jest nie tylko specjalista do obsługi samej platformy, ale też odpowiedni dostawca hostingowy, który zapewni serwer zoptymalizowany pod wymagający skrypt Magento. Doświadczenia czołowych marek pokazują jednak, że warto. Zainwestowany kapitał zwraca się w ogromnej puli możliwości, które nie są dostępne na żadnej innej platformie e-commerce. Oczywiście, Magento nie jest idealnym rozwiązaniem dla wszystkich, sprawdzi się w przypadku sklepów o jasno wyznaczonych celach. Takich, które wiedzą jak dostosować praktycznie cały systemu do specyfiki oferowanych produktów.


Chcesz wiedzieć więcej?

Spotkaj się z nami na międzynarodowej konferencji Meet Magento już 10-11 września w Krakowie!
Program Meet Magento Poland 2018  to ponad 30 prezentacji, a także inspirujące warsztaty tematyczne. W trakcie dwóch dni spotkań miłośników technologii i e-commerce uczestnicy będą mieli szansę na dyskusję z przedstawicielami Kei.pl odnośnie dedykowanych rozwiązań serwerowych, optymalizowanych pod platformę Magento.

Serdecznie zapraszamy!


 

Odpowiedzialna za komunikację marek premium. Od 6 lat pasjonuje się marketingiem treści, analizując jego wpływ na zakupowe zachowania konsumentów. W Kei.pl odpowiada za zarządzanie projektami związanymi z content marketingiem. Miłośniczka reklamy natywnej i metodyki SCRUM.
Magento – silnik rozbudowanego eCommerce
5 (100%) 5 głosów