fbpx
Wiedza dedykowana Tobie
strona www

Obowiązkowa strona www, czyli co wnosi art. 5. KSH §5

24 stycznia 2020

Od 1 stycznia 2020 roku, w związku ze zmianami w kodeksie spółek handlowych, spółki akcyjne i komandytowo-akcyjne mają obowiązek posiadania strony www. Co powinno się znaleźć na stronie spółki i jakie kary grożą za niedopilnowanie obowiązku?

Nowe obowiązki spółek w zakresie stron internetowych

Art. 5. KSH §5 nie pozostawia wątpliwości:

Spółka akcyjna i spółka komandytowo-akcyjna prowadzą własne strony internetowe i zamieszczają̨ także na tych stronach, w miejscach wydzielonych na komunikację z akcjonariuszami, wymagane przez prawo lub ich statuty ogłoszenia pochodzące od spółek.

Pojawiają się więc trzy nowe obowiązki spółek:

1. Posiadanie strony www

Jak czytamy, spółka akcyjna i spółka komandytowo-akcyjna powinny posiadać swoje strony www. Zgodnie z artykułem 206 kodeksu, strony te mają zawierać:

1) firmę spółki, jej siedzibę i adres;
2) oznaczenie sądu rejestrowego, w którym przechowywana jest dokumentacja spółki oraz numer pod którym spółka jest wpisana do rejestru;
3) numer identyfikacji podatkowej (NIP);
4) wysokość kapitału zakładowego, a dla spółki, której umowę zawarto przy wykorzystaniu wzorca umowy, do czasu pokrycia kapitału zakładowego, także informację, że wymagane wkłady na kapitał zakładowy nie zostały wniesione.

2. Zgłoszenie strony www

Sam fakt, że strona internetowa spółki powstanie nie jest wystarczający. Stronę taką należy zgłosić do Krajowego Rejestru Sądowego.

3. Aktualizacja treści strony www

Strona internetowa spółki musi publikować ogłoszenia, prowadzić komunikację na niej z akcjonariuszami, co jednak nie zastępuje wymogu publikowania ogłoszeń w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
Ponadto, co można wnioskować z art. 422 § 2 pkt 4 k.s.h., spółka która nie aktualizuje na bieżąco strony ryzykuje zaskarżenie uchwał walnego zgromadzenia, a nawet ich unieważnienie lub uchylenie.
To nie koniec. Zamieszczanie informacji na stronie w sposób nieprawidłowy może dodatkowo skutkować nałożeniem przez sąd rejestrowy kary grzywny w wysokości 5 000 zł.

Warto zatem na bieżąco publikować na stronie: ogłoszenia o walnych zgromadzeniach, dokumentację, która będzie przedstawiona na wolnym zgromadzeniu, projekty uchwał, uwagi zarządu lub rady nadzorczej dotyczące spraw wprowadzonych do porządku obrad, formularze pozwalające na wykonywanie prawa głosu przez pełnomocnika.

Jak i gdzie założyć stronę spółki akcyjnej lub komandytowo-akcyjnej

1. Domena

Pierwszym krokiem jest wybór domeny – będzie to adres strony, który należy zgłosić do Krajowego Rejestru Sądowego.

Wejdź na Kei.pl i wpisz nazwę, pod którą chcesz stworzyć domenę. Jeśli Twoja spółka posiada krótką, markową nazwę jak na przykład “orlen”, będzie to najlepsza nazwa dla domeny. Pamiętaj, że jeśli spółka działa w wielu krajach warto ją zabezpieczyć i stworzyć więcej domen, np. polską (.pl), Unii Europejskiej (.eu), globalną (.com) i odpowiednich państw, w których prowadzisz działalność, np. Niemcy (.de), Słowacja (.sk).

2. Hosting

Drugim krokiem jest wybór miejsca, gdzie strona będzie hostowana.

Ważne, żeby strona była zawsze dostępna online, tak aby żaden z akcjonariuszy nie mógł zarzucić spółce braku możliwości zapoznania się z ogłoszeniami. Dlatego najlepszym wyborem jest Kei.pl, gdzie ze wsparcia administratorów możesz skorzystać 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu.

Poznaj opinie na temat Kei.pl w Google Moja Firma

Możesz skorzystać z niedrogiego serwera wirtualnego na dyskach HDD, szybkiego serwera wirtualnego na dyskach SSD lub rozwiązań dla specjalistów jak VPS , serwer dedykowany z administracją lub bez (root).

3. Strona www

Jeśli zdecydujesz się na serwer wirtualny, do zbudowania strony www możesz wykorzystać auto-instalatory najpopularniejszych systemów zarządzania treścią (CMS). WordPress będzie najlepszy ze względu na łatwość obsługi – co nie jest bez znaczenia, skoro treść strony spółki ma być aktualizowana na bieżąco.

Lepiej późno niż wcale

Internet to szybki, wygodny dostęp do danych o każdej porze dnia i nocy. Cieszy, że ustawodawca go docenił. Lepiej późno niż wcale. A kto wie, może widząc jakimi kanałami odbywają się obecnie najważniejsze rozmowy na świecie niebawem spółki będą zobowiązane do prowadzenia… Twittera.

W H88 S.A. odpowiedzialny za marketing internetowy marek premium, w szczególności SEO/SEM, analitykę i wdrożenia rozwiązań UX i ecommerce. Marketer z wykształcenia i pasji z ponad 10-letnim doświadczeniem. Certyfikowany specjalista Google AdWords. Związany z rynkiem hostingowym od 2016 r.