Wiedza dedykowana Tobie

Sezonowość w SEO

09 listopada 2018

W ramach wydarzenia Digital Masterclass mieliśmy okazję rozmawiać z Damianem Kwintą, który odpowiedział o wydajności serwerów w kontekście działań SEO. Dziękujemy za możliwość spotkania! Zachęcamy do zapoznania się z praktycznymi wskazówkami przygotowanymi przez SEO Team Leadera z Semahead.


Jak przygotować się do gorącego okresu końca roku?

Działania SEO są specyficzną odnogą performance marketingu, której efektów prac nie widać zaraz po uruchomieniu kampanii, tak jak w przypadku pozostałych działań digitalowych. Na rezultaty kampanii SEO musimy trochę poczekać. Długość oczekiwania jest uzależniona między innymi od konkurencyjności danej branży oraz od skali i jakości działań, które wykonaliśmy, jednak nigdy nie dzieje się to z dnia na dzień. Stąd niezwykle ważne jest odpowiednie zaplanowanie prac z minimum 2-3 miesięcznym wyprzedzeniem, tak aby w trakcie najwyższego sezonu, nasze frazy kluczowe zajmowały możliwie najlepsze pozycje w wyszukiwarce.


Research fraz kluczowych

Pierwszy element, który trzeba wziąć pod uwagę planując kampanie sezonowe, to research fraz kluczowych. Dokładniej mówiąc: wybranie, nadanie priorytetów i dopasowanie sezonowych fraz kluczowych do asortymentu naszego serwisu.
Narzędziami, które mogą nam w tym pomóc są niewątpliwie:

  • Google Trends

Możemy sprawdzić w nim na bazie danych historycznych, jak kształtowały się trendy wyszukań konkretnych fraz kluczowych w wyszukiwarce Google, czy ich potencjał z roku na rok rośnie czy maleje. Dodatkowo możemy określić kiedy rozpoczynało się zainteresowanie danym produktem/usługą w poprzednich latach, kiedy popyt na nie był największy oraz do kiedy ten trend trwał.


  • Planer słów kluczowych

Posiadając konto oraz aktywną kampanię w Google Ads, możemy korzystać z planera fraz kluczowych, który wskaże nam średni miesięczny potencjał wyszukań wybranych słów kluczowych oraz dane na temat ich sezonowości.


  • Senuto

W programie możemy sprawdzić między innymi wszystkie frazy kluczowe (znajdujące się w TOP 50), na które jesteśmy widoczni w wyszukiwarce oraz ich trendy i średnią miesięczną liczbę wyszukań na przestrzeni całego roku.


Odpowiednia optymalizacja stron

Kolejnym bardzo ważnym krokiem, jest sprawdzenie, czy wszystkie wybrane frazy kluczowe posiadają odzwierciedlenie w odpowiednio zoptymalizowanych stronach w naszym serwisie, na które chcemy je kierować. Dobrze skrojona strategia SEO powinna obejmować zawsze 2 obszary:

Optymalizacja on-site, obejmująca m.in. optymalizację:

  • meta tagów i kodu strony
  • indeksacji i nawigacji w witrynie
  • treści na stronie i elementów nietekstowych
  • widoczności w wyszukiwarce
  •  szybkości, wydajności i użyteczności serwisu

Działania off-site:

  • kontrola linków prowadzących do strony (wykluczenie szkodliwych)
  • dobranie odpowiedniej strategii linkowania
  • pozyskiwanie tematycznych linków z wysokich jakości źródeł

Jak zaznaczyłem wcześniej działania SEO nie są widoczne z dnia na dzień, dlatego warto zoptymalizować strony i wdrożyć strategię link buildingową z maksymalnym, możliwym wyprzedzeniem. W ten sposób roboty wyszukiwarki będą miały czas na zaindeksowanie zmian, a dobra optymalizacja i linki zapracują na wysokie pozycje w wynikach organicznych w najgorętszym okresie sprzedażowym.


Praca serwera, czy każdy specjalista SEO musi o tym pamiętać?

Wydajność pracy serwera jest jednym z elementów, który wpływa bezpośrednio na szybkość wczytywania strony, która od lipca 2018 roku jest oficjalnie czynnikiem rankingowym algorytmu Google. Musimy również pamiętać, że każda sekunda opóźnienia w ładowaniu strony, może spowodować spadek konwersji na naszej stronie nawet o 20%. Szybki czas wczytywania witryny ma również wpływ na użyteczność i doświadczenia użytkownika w naszym serwisie, w szczególności na urządzeniach mobilnych, gdzie użytkownicy nie są cierpliwi i każde opóźnienie we wczytywaniu strony może spowodować negatywne odczucia z nią związane czy jej porzucenie.


Testy wydajnościowe

Przeprowadzone z odpowiednim wyprzedzeniem testy wydajnościowe na serwerze, pozwolą nam określić, jaki wolumen ruchu jesteśmy w stanie obsłużyć przy bieżącej konfiguracji serwera. Dodatkowo wykonany test pozwoli nam określić, które z elementów jesteśmy w stanie dopracować, tak, aby zwiększyć przepustowość jego pracy. Informacje te są szczególnie ważne gdy przygotowujemy naszą witrynę do okresów sezonowych (świątecznych), ale też do wyprzedaży czy promocji, gdzie ruch na naszej stronie jest dużo większy niż zwykle i płynne funkcjonowanie sklepu to podstawa.


Zoptymalizowany i wydajny serwer pozwoli uniknąć wolniejszego wczytywania się strony czy błędów 5xx, w przypadku skomasowanych odwiedzin na stronę. Warto również rozważyć hosting z elastycznymi zasobami, który dopasuje się do aktualnych potrzeb i w razie wzmożonego ruchu otrzyma dodatkowe rezerwy obliczeniowe.


 

Team Leader działu SEO w agencji Semahead z ponad 5-letnim doświadczeniem w marketingu internetowym. Pracuje z dużymi markami oraz trzyma pieczę zarówno nad audytami technicznymi stron, jak i procesem ofertowania. W swojej pracy stawia przede wszystkim na dogłębną optymalizację witryn oraz wybór odpowiednich fraz kluczowych, dbając przy tym o wygraną klienta.

Sezonowość w SEO
5 (100%) 10 głosów