Co to jest subdomena i do czego może Ci się przydać?

Domeny

Co to jest subdomena i do czego może Ci się przydać?

Ela Kornaś

Z subdomenami zetknął się każdy internauta, choćby wpisując w przeglądarce adres rozpoczynający się od „.www”. Subdomena to najłatwiejszy i najszybszy sposób na stworzenie nowego adresu internetowego. Do czego można go wykorzystać?

Co to jest subdomena?

Subdomena to adres internetowy utworzony w ramach istniejącej już domeny głównej. Wybrana przez użytkownika nazwa subdomeny pojawia się po lewej stronie domeny internetowej i jest oddzielona od niej kropką. Subdomeny działają jak odrębne adresy i mogą kierować użytkownika na inną usługę niż domena główna.

Domena, a subdomena

Brzmi skomplikowanie? To, czym jest subdomena najłatwiej wyjaśnić na przykładzie:

panel.kei.pl

Domeną główną w powyższym przykładzie jest kei.pl i to ona została zarejestrowana jako pierwsza. Następnie dodaliśmy do niej człon „panel”, tworząc tym samym adres będący subdomeną. Poniżej znajdziesz kilka popularnych serwisów, których adresami są subdomenami:

  • wiadomosci.wp.pl
  • play.google.com
  • sport.tvp.pl

Do czego można użyć subdomeny?

Dużą zaletą subdomen jest łatwość ich tworzenia. Jeśli masz domenę internetową, możesz na danym poziomie stworzyć dowolną liczbę adresów pod warunkiem, że będą one unikalne. W ten właśnie sposób osoby prowadzące blogi na platformie wordpress.com tworzą swoje adresy:

  • copyblogerka.wordpress.com
  • mikasia.wordpress.com
  • takasobiematka.wordpress.com

Fantazję przy tworzeniu nowych subdomen ogranicza tylko limit znaków przypadających na taki adres. Jak czytamy w Wikipedii:

System DNS zezwala maksymalnie na 127 poziomów zagnieżdżenia, 63 znaki na etykietę jednego poziomu z ograniczeniem długości całego adresu do 255 znaków.

W praktyce rzadko tworzy się adresy o takiej długości, więc limitami nie należy się martwić.

Adresy w subdomenach najczęściej stosuje się do wydzielenia części serwisu, która niekoniecznie jest związana z tym, co działa pod główną domeną. Poniżej zebraliśmy popularne zastosowania dla tego typu adresów.

Prefiks „www.” to też subdomena

Zwykle o tym nie myślimy, jednak adresy poprzedzone „www” są właśnie subdomenami. Znajdziemy je choćby wchodząc na stronę główną Onetu.

Subdomena onet

Wersja językowa na subdomenie

Chcąc odróżnić wersje językowe tego samego serwisu, wystarczy domenę główną poprzedzić skrótem oznaczającym dany kraj. W ten sposób działa Wikipedia:

  • pl.wikipedia.org,
  • en.wikipedia.org,
  • de.wikipedia.org itd.

Osobna subdomena dla każdego oddziału

Oddziały lokalne to rozwiązanie dla firm lub serwisów, które kierują swoje treści do odbiorców z różnych miast lub regionów. Przykładowo mieszkańcy stolicy mogą sprawdzić rozkłady jazdy tramwajów pod adresem warszawa.jakdojade.pl, a my wchodzimy na krakow.jakdojade.pl.

Blog, sklep, panel

Blog firmowy lub sklep internetowy to specyficzne rodzaje stron internetowych i zwykle pełnią zupełnie inne funkcje niż strony firmowe. Weźmy za przykład producenta butów dziecięcych Bartek.

Na stronie bartek.com.pl znajdziemy informacje o firmie, sieć dystrybucji i katalog produktów. Sklep internetowy działa z kolei w subdomenie sklep.bartek.com.pl. Strona ma inny układ, bo jej zadanie jest inne – ma sprzedawać.

Podobnie jest w przypadku blogów. Główna strona Orange skupia się na ofercie operatora, podczas gdy projekt witryny blog.orange.pl został dostosowany do lepszej prezentacji aktualności.

Narzędzia internetowe

Subdomeny są też wykorzystywane jako adresy dla aplikacji internetowych lub innych narzędzi. Wspominaliśmy już o stronie, na której klienci Kei.pl mogą zgłaszać sugestie. Inne przykłady naszych narzędzi działających w subdomenach to Panel Klienta (panel.kei.pl) i poczta elektroniczna (poczta.kei.pl).

Adresy e-mail

Dotychczas wspominaliśmy o stronach WWW, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by subdomen użyć jako adresów e-mail. Tak robi choćby portal Interia. Internauci mogą założyć konto pocztowe w domenie @interia.pl, podczas gdy poszczególne działy portalu używają adresów w subdomenie @firma.interia.pl (np. adres biura obsługi klienta to bok@firma.interia.pl).

Subdomeny – najczęstsze pytania

Ile kosztuje subdomena?

Stworzenie subdomeny jest bezpłatne. Jeżeli jesteś abonentem domeny internetowej, możesz w jej ramach dowolnie tworzyć adresy będące subdomenami i używać dla swoich projektów. Za przedłużenie subdomeny na kolejny rok również nie są pobierane opłaty. Zapłacisz tylko za odnowienie domeny głównej. Opłata jest taka sama bez względu na to, ile subdomen działa w jej ramach.

Co stanie się z subdomeną, gdy domena główna wygaśnie?

Subdomena jest zależna od głównej domeny. Dlatego usługi działające pod subdomenami przestają być dostępne, gdy zapomnisz opłacić fakturę za przedłużenie głównego adresu.

Jak Google traktuje strony działające w subdomenach?

Dla wyszukiwarki strony działające pod adresami blog.nazwa-firmy.pl i nazwa-firmy.pl są osobnymi witrynami. To oznacza, że treści publikowane na blogu nie wpływają na pozycję strony firmowej w wynikach wyszukiwania. Ma to jednak dobre strony – w przypadku, gdy strona w subdomenie zostanie „ukarana” za złamanie regulaminu Google, witryna działająca pod główną domeną nie ucierpi z tego powodu.

Ostatnio coraz popularniejszym jest jednak tworzenie blogów w głównej domenie – właśnie po to, aby ją wzmocnić dużą ilością treści.

Jak stworzyć subdomenę?

Nową subdomenę można utworzyć w panelu WebAs. Cała operacja trwa chwilę i polega na wybraniu domeny głównej oraz nazwy subdomeny. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszym dziale pomocy w artykule Jak dodać subdomenę.

Jak przekierować subdomenę na inny serwer?

Skoro subdomena jest adresem internetowym, to można przekierować ją na wybraną usługę. Aby to zrobić, wystarczy zalogować się do panelu WebAs i ustawić adres IP serwera docelowego. O tym, gdzie to zrobić dowiesz się z tekstu Muszę skierować subdomenę na inny serwer. Czy jest taka możliwość?

Jak podobał Ci się ten artykuł?
5
Liczba ocen: 6
Co to jest subdomena i do czego może Ci się przydać?

Ela Kornaś

Od 15 lat zajmuje się technologiami hostingowymi, domenowymi oraz związanymi z bezpieczeństwem. Odpowiada za produkty domenowe oraz certyfikaty SSL. Codzienna praca polega na zapewnianiu Ci najciekawszej na rynku oferty nazw domenowych i certyfikatów SSL. Prywatnie uwielbia tenis i bieganie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *