Blog Kei.pl

Własny blog w 5 minut – z nami jest to możliwe!

Własny blog w 5 minut – z nami jest to możliwe!

Szybki i dynamiczny rozwój technologii internetowych doprowadził do powstania milionów stron internetowych. Dzisiaj każdy może zaistnieć w sieci tworząc własną witrynę. Coraz bardziej popularne zarówno pod względem odwiedzin jak i ilości w sieci stają się blogi internetowe.

Blogiem nazywamy stronę internetową, mającą charakter dziennika, w którym autor umieszcza dodatkowe wpisy – przemyślenia, notatki, linki do innych stron, czy też coraz bardziej popularne nagrania audio/video. Cechą charakterystyczną blogu jest to, że posiada ścisły, chronologiczny układ. Blogi mogą mieć charakter osobisty, biznesowy, czy też skupiać wielu ludzi wokół konkretnego celu (projektu).

Trudno dokładnie określić datę powstania pierwszego blogu. W grudniu 1997 roku, Jorn Barger określił mianem „weblog” swój internetowy dziennik, słowo to szybko ewoluowało i przybrało postać „blog”. Mianem pierwszych polskich blogów możemy określić felietony umieszczane w 1997 roku na łamach serwisu „Chip Online”.

Dlaczego warto posiadać własny blog?

Coraz więcej firm zaczyna dostrzegać pozytywne aspekty prowadzenia blogu. Własny blog w przypadku firm ma ogromne znaczenie marketingowe oraz reklamowe. Blogi nie tylko wpływają pozytywnie na reklamę oraz sprzedaż produktu/usługi, ale kreują wizerunek przedsiębiorstwa oraz budują trwałe relacje między firmą, a klientem.

Blog pełni także ważną rolę informacyjną, wypierając tym systemy mailingowe tzw. newslettery, blogi informują klientów o promocjach, prowadzonych projektach / celach firmy, liście oraz opisie dostępnych produktów/usług. Dobry blog to klucz do sukcesu firmy, dlatego ważne aby tego typu serwis prowadziła odpowiednia osoba, potrafiąca wykorzystać możliwości tego typu przekazu.

CMS – szybkość i prostota w tworzeniu serwisu

CMS (Content Management System, system zarządzania treścią) to zestaw aplikacji internetowych służących do tworzenia oraz zarządzania serwisem WWW. Nowoczesne systemy CMS oparte są na językach skryptowych, bazach danych, posiadają masę gotowych szablonów graficznych oraz są proste w konfiguracji. Cechą charakterystyczną najpopularniejszych systemów CMS jest ogromny zbiór pluginów rozszerzających możliwości witryn WWW.

Gwałtowny rozwój serwisów blogowych przyczynił się do powstania CMS-ów napisanych specjalnie pod serwisy mające charakter blogowy. Najpopularniejszymi CMS-ami, dzięki którym możemy stworzyć wymarzony serwis – w tym blog to:

Instalacja oraz konfiguracja blogu na przykładzie WordPressa

Chcąc stworzyć własny serwis blogowy musimy posiadać pakiet hostingowy oraz pobrać pliki naszego bloga.

Wszystkie usługi Kei.pl są zoptymalizowane pod obsługę CMS-ów blogowych. Dla początkujących blogerów, czy też dla blogów mających charakter luźny możemy polecić pakiet BiuroExtra. Pakiet Lider z własnym IP jest idealny dla małych i rozwijających się firm, dzięki zewnętrznemu IP możemy zainstalować certyfikat SSL oraz używać szyfrowanych połączeń co znacząco podnosi bezpieczeństwo serwisu. Dla średnich i dużych korporacji możemy polecić platformy e-biznes: Aztec lub Luna.

Instalacja blogu bazującego na CMS WordPress:

  1. Zamawiamy interesujący nas pakiet hostingowy / platformę e-Biznes na stronie Kei.pl
  2. Ściągamy pliki serwisu na komputer lokalny.
  3. Pobrany plik rozpakowujemy na komputerze lokalnym.
  4. Tworzymy bazę danych MySQL – w tym celu należy zalogować się do panelu WebAs. Po zalogowaniu klikamy zakładkę MySQL > Dodawanie.
  5. Zachowujemy dane dostępowe do bazy danych, dane dostępne są w panelu WebAs > MySQL > Modyfikacja, zaznaczamy „opcje zaawansowane” na „widoczne”, dane dostępne są w formularzu „Konfiguracja skryptów PHP”.
  6. Otwieramy plik wp-config-sample.php (plik należy do pakietu WordPress) w edytorze tekstów, takim jak WordPad, lub podobnym. Wpisujemy dane połączenia z bazą danych.
    Zapisujemy plik jako wp-config.php
  7. Łączymy się z kontem ftp dostępnym na naszym serwerze wykorzystując klienta ftp (TotalCommander lub podobny).
  8. Kopiujemy rozpakowane pliki do katalogu „public_html”, który znajduje się na naszym koncie ftp.
  9. Otwieramy w przeglądarce internetowej witrynę: login.kei.pl//wp-admin/install.php oraz stosujemy się do instrukcji pojawiających się na ekranie.
  10. Zapamiętujemy hasło podane podczas instalacji.
  11. Logujemy się na podane hasła.
  12. Konfigurujemy aplikację według własnych potrzeb.

Optymalizacja programu WordPress

Optymalizacja programu „WordPress” ma na celu poprawienie jego wydajności, w tym szybkości działania oraz zmniejszenie generowanego obciążenia. Wolno działający blog potrafi odstraszyć nawet najcierpliwszych użytkowników, dlatego warto poświęcić chwilkę na usprawnienie działania naszego blogu.

Ograniczanie dostępu do naszego serwisu robotom Google

Roboty indeksujące Google potrafią masowo odwiedzać naszą witrynę powodując przy okazji nawet kilkukrotny wzrost obciążenia i transferu. Jeżeli nie zajmujemy się pozycjonowaniem naszego serwisu w wyszukiwarce google śmiało możemy zabronić dostępu do naszego serwisu robotom google. W tym celu należy stworzyć plik .htaccess w katalogu, w którym znajdują się pliki naszego serwisu oraz zapisać do niego następujące linie:

Order allow,deny 
Deny from *.google.com 
Allow from All

Przyjazne adresy url

Tworzymy w pliku .htaccess wpis:

RewriteEngine on
 RewriteBase /
 RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
 RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
 RewriteRule . /index.php [L]

Optymalizacja indeksowania stron

Optymalizacja indeksowania stron wiąże się z zainstalowaniem wtyczki all-in-one-seo-pack oraz dd-sitemap-gen. Wtyczka dd-sitemap-gen tworzy mapę strony co w znaczny sposób przyspiesza indeksowanie serwisu.

Wtyczki należy skopiować do katalogu /wp-content/plugins, następnie zalogować się do WordPressa, przejść do panelu Administracja > Strony > Stwórz nową stronę. Edytuj stworzoną stronę wpisując: w zakładce kod, następnie należy przejść do zakładki wtyczki oraz włączyć nowo zainstalowaną wtyczkę Dagon Design Sitemap Generator.

Optymalizacja wtyczek

Pamiętajmy, aby instalować tylko niezbędne wtyczki, nadmiar uaktywnionych wtyczek może spowodować powolne działanie serwisu, generować znaczny transfer oraz znacznie obciążać serwer bazodanowy poprzez generowanie dużej ilości zapytań. Instalujmy tylko wtyczki, które są niezbędna do działania naszej witryny.

Przydatne wtyczki oraz pluginy

  • Google Sitemap Generator – generuje plik.xml, z którego dane odczytują roboty Google, co znacznie zmniejsza transfer oraz ruch na naszym blogu
  • Powiadamianie o komentarzach – dzięki tej wtyczce możemy zasubskrybować powiadamianie autora wpisu o nowych komentarzach
  • Ostatnie posty – wtyczka, która wyświetla ostatnio dodane posty
  • Podobne posty – wyświetla podobne posty pod kontem analizy słów
  • Najczęściej komentowane posty – pokazuje posty, które cieszą się największym zainteresowaniem (mają najwięcej komentarzy)
  • Ultimate Tag Warrior – tworzy tagi, które opisują dany temat
  • Ocenianie postów i stron – wtyczka pozwalająca oceniać posty i wyświetlająca oceny
  • Wersja do druku – tworzy wersję do druku strony lub postu
  • WPForum – skrypt forum dla WordPressa

Wtyczki instalujemy wypakowując je do katalogu /wp-content/plugins, a następnie uaktywniamy w panelu administracyjnym.