Wiedza dedykowana Tobie
krzysztof marzec devagroup

SEM nie takie straszne jak je malują. Najważniejsze zasady zarządzania biznesem online przybliża Krzysztof Marzec CEO DevaGroup

30 maja 2018

Kei.pl jest partnerem wydarzenia semKRK. O samym wydarzeniu, ale nie tylko, rozmawiamy z jego twórcą, założycielem agencji reklamowej DevaGroup Krzysztofem Marzec. Znajdziecie tu również cenne informacje, na co zwrócić uwagę startując z własnym projektem w sieci.

Kei.pl: Krzysztof, skąd w ogóle pomysł na organizację spotkań semKRK.pl?

Krzysztof Marzec: Od początku pracy z SEO słyszałem o spotkaniach branży, które urosły już do rangi legendy. Ówczesna branża spotykała się w krakowskich lokalach po to, aby pogadać i napić się piwa i miało to generalnie bardzo mało wspólnego z konferencjami. Nigdy nie udało mi się dotrzeć na jedno z tych spotkań, ale trafiłem na ShopCamp, barcamp który mnie oczarował – w piwnicy, przy piwie, opowiadałem o swojej pracy, a kilkadziesiąt osób słuchało i zadawało pytania.

Po latach bardzo chcieliśmy rozwinąć tę ideę – spotkań nasyconych wiedzą ale w doskonałej atmosferze.

Branża SEM przyciąga mocne charaktery, niestety tez konflikty czy niepotrzebne emocje podczas

walki o klienta. Spotkaniami „na luzie” chcieliśmy pokazać zupełnie odwrotny trend: wymiany kontaktów, wiedzy, a wszystko wśród osób które kochają robić to samo – SEM.


Kei.pl: Czemu zdecydowaliście się na tą nazwę i na taką domenę? Czy uważacie, że ten adres www pomógł Wam w zainteresowaniu odbiorców wydarzeniem?

K.M.: Tu był duży spór, bo naszej Event Managerce Ali nazwa nie podobała się od początku, ale uparłem się i zostało. Nie ma prostszej i łatwiejszej do zapamiętania nazwy i choć uczestnicy wymawiają ją na mnóstwo różnych sposobów to przyjęła się idealnie. Nasza strona nie jest głównym miejscem wymiany informacji, tą role pełnią wydarzenia na Facebooku, ale bardzo pomaga w rozmowach z poważniejszymi podmiotami.


Kei.pl: W jaki sposób wybieracie prelegentów na semKRK?

K.M.: Zasady są takie, że staramy się aby tematów było w miarę po równo – SEO i AdWordsowych, testowaliśmy też edycję z niemal samymi tematami SEO. Druga zasada to koniecznie nowe twarze – jest mnóstwo doświadczonych specjalistów, którzy mają wiedzę, ale boją się występować. Lubię ich do tego namawiać albo przynajmniej umożliwić im zaistnienie na scenie. Kolejna grupa to osoby polecane w ankietach po każdym wydarzeniu. Zapraszam takie osoby indywidualnie biorąc pod uwagę ich wiedzę, doświadczenie oraz ilość poleceń w ankietach. We wspomnianych ankietach oceniamy prelegentów i tych najlepszych zapraszamy często ponownie, szczególnie na edycje BIG, gdzie trafiają się nam najlepsi z najlepszych.


Kei.pl: Na co pod kątem SEO/SEM powinni zwrócić uwagę nowi przedsiębiorcy startujący ze „świeżym” sklepem internetowym?

K.M.: Polecam zwrócić uwagę na trzy składowe biznesu – optymalizacja strony z przemyślaną treścią, zaplanowanie budżetu oraz wdrożenie analityki od samego początku. Bez tego ostatniego punktu nie ma sensu wydawać pieniędzy na promocję, bo nie wiemy co i jak działa. Bez rozplanowania budżetu przepalimy środki w pierwszych miesiącach, zamiast wydawać na bardziej zoptymalizowaną kampanię. Optymalizacja techniczna zapewni nam łatwiejsze zdobywanie pozycji, a w połączeniu z dobrymi treściami opisami produktów sprawi, że powalczymy o lepsze Wyniki Jakości w AdWords.


Kei.pl: Czy bez analityki można „żyć”? Czy analizowanie statystyk sklepów faktycznie pomaga, czy może zapętlić nasze działania i wprowadzić w błąd?

K.M.: To nie ma większego sensu. Nawet jeśli będzie dobrze, to analizy mogły by sprawić, że będzie lepiej. Oczywiście nie spodziewajmy się, że mając kilka zamówień miesięcznie dojdziemy do jakichś wniosków szybko, ale i tak, świadomość które słowa kluczowe sprzedają czy nawet informacja które działania marketingowe miały sens jest bardzo cenna przy podejmowaniu decyzji o wydatkach.


Kei.pl: Jak postrzegacie socialowy trend? Czy powoli posiadanie wyłącznie fanpage FB staje się wystarczające dla prowadzenia sprzedaży online? Czy jednak marki powoli odwracają się od bycia obecnym w socialach.

K.M. Facebook sprzedaje, a dywersyfikacja jest ważna – to na pewno. Pytanie czy umiemy robić to skutecznie. Chodzi o to, że konkretne działania mogą być skuteczne w danej branży, a inne nie. Facebook to po prostu narzędzie, które trzeba dobrze rozumieć. Z analiz dowiemy się czy ograniczanie zasięgów dotyczy naszego fanpage, dowiemy się też jakie posty sprzedawały i czy nasza inwestycja w FacebookAds się zwraca.


Aby nie powtarzać oczywistych rzeczy, czyli konieczności posiadani wiedzy jak prowadzić działania i analityki do oceny ich skuteczności powiem:

1. klonuj, czyli twórz podobne kampanie w Google Display Network na Facebooku i sprawdzaj ich efektywność

2. nawet jeśli nie prowadzisz żadnych działań marketingowych używaj retargetingu, bo ma dużą szanse wpłynąć na ilość zakupów od obecnych odwiedzających stronę

3. przemyśl dlaczego jeszcze nie używasz video jako treści – filmy warto również osadzić na YouTube


Kei.pl: Jak się zmieniają trendy SEO/SEM/social? Czy więcej firm stawia obecnie na szybkie działania kampanie Adwords czy wciąż bardziej cenią sobie działania SEO? A może ważniejsza staje się promocja w socialach?

K.M.: Mądrze zarządzane firmy stosują dywersyfikacje – stałą obecność zarówno w AdWords i SEO. Zakładane są zarówno cele krótkoterminowe jak i długofalowe. Znam przypadki kampanii SEO, które kosztowały ułamek tego co trzeba było wydać na AdWords przy podobnym obrocie. Odwrotnie, znam firmy marnujące ogromne budżety w SEO, które udało nam się zoptymalizować czy zamienić na precyzyjnie kierowane kampanie AdWords. Wszystkie kanały pozyskiwania ruchu ewoluują, zostaje w tyle ten kto nie poznaje nowości, nie analizuje ich pod kątem przychodów i wydatków oraz usilnie twierdzi, że wystarczy inwestować tylko w jeden z nich.


Dziękujemy za wywiad. Czytelniku! Interesuje Cie temat SEM/SEO? Więcej informacji znajdziesz na stronie DevaGroup bądź na wydarzeniu semKRK na które zapraszamy!

 

CEO, Co-Founder. Specjalista SEM, Certyfikowany Trener AdWords oraz Certyfikowany Specjalista AdWords i Analytics. Przygodę z SEO zaczął w 2005 roku. Kieruje DevaGroup, stworzył i był wieloletnim szefem działu SEO Interia.pl. Prowadzi szkolenia i wykłady m.in. w Akademii Google Partners czy na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pytany o to, co robi w wolnych chwilach odpowiada “W wolnych chwilach.. moment, mam 3-kę małych dzieci, nie mam wolnych chwil.

SEM nie takie straszne jak je malują. Najważniejsze zasady zarządzania biznesem online przybliża Krzysztof Marzec CEO DevaGroup
5 (100%) 6 głosów