Pomoc

Ponad 300 praktycznych artykułów i dane kontaktowe

Co to jest certyfikat SSL?

Certyfikat SSL to narzędzie poświadczające wiarygodność domeny bądź domeny oraz jej właściciela. Potwierdza bezpieczeństwo szyfrowania danych przesyłanych pomiędzy użytkownikiem a serwerem. Jest gwarantem zachowania poufności danych i całej komunikacji. Gwarancja ta jest udzielana przez niezależny podmiot, czyli wystawcę.

Do szyfrowania danych wykorzystuje się certyfikat o określonej długości klucza. Im klucz certyfikatu jest dłuższy, tym trudniej jest odszyfrować przesyłane dane. Obecnie dostępne są certyfikaty 128 lub 256 bit.

Po czym poznać, że strona jest zabezpieczona certyfikatem SSL?

Z punktu widzenia użytkownika, certyfikat SSL jest widoczny przede wszystkim w postaci odpowiedniego oznaczenia protokołu na pasku adresu. W przypadku stron działających bez certyfikatu zobaczysz http://, natomiast przed adresem strony zabezpieczonej certyfikatem pojawi się https://. Zazwyczaj obok adresu znajduje się również ikona kłódki.

Chrome
Firefox
Edge

Kiedy stosować certyfikat SSL?

Certyfikat SSL powinien być stosowany wszędzie tam, gdzie użytkownik podaje dane. Jeśli więc prowadzisz serwis WWW, np. forum internetowe, w którym użytkownicy zakładają konta posługując się loginem i hasłem, koniecznie powinieneś zainstalować certyfikat SSL – przede wszystkim wszędzie tam, gdzie użytkownik wprowadza bądź zmienia swoje dane. To wzmacnia wiarygodność serwisu oraz zapewnia bezpieczeństwo korzystających z niego osób.

Jakie są rodzaje certyfikatów SSL?

Certyfikaty SSL różnią się od siebie – oferują różny poziom zabezpieczeń, a ich koszt jest adekwatny do poziomu ochrony użytkowników.

Najprostszą opcją jest certyfikat SSL walidujący domenę (DV – Domain Validation). Zabezpiecza on transmisję danych w obrębie domeny i potwierdza jej autentyczność. Jest idealnym rozwiązaniem dla niewielkich sklepów internetowych, małych portali czy forów internetowych. Jego użycie powinni rozważyć także właściciele blogów, oraz popularnych ostatnio stron opartych o systemy CMS (np. WordPress), gdzie dostęp do panelu administracyjnego jest uzyskiwany poprzez formularz logowania w przeglądarce internetowej. Takie zabezpieczenie może uchronić stronę firmową przed przejęciem i „wzbogaceniem” jej treści o te nieprzychylne firmie bądź nawet niezgodne z prawem.

Kolejną grupą osób, którym przyda się certyfikat z grupy DV są właściciele aplikacji instalowanych na fanpage’ach w portalu Facebook. Instalacja certyfikatu jest wymuszana przez sam portal społecznościowy. Dzięki temu użytkownicy Facebooka stale pozostają w obrębie szyfrowanego połączenia i nie muszą obawiać się przechwycenia danych. Niewątpliwie jest to bardzo słuszna decyzja władz serwisu. Cena tego typu certyfikatu ważnego przez 1 rok to ok. 100 zł – nie jest to więc duży wydatek biorąc pod uwagę, że gwarancja finansowa wystawcy to nawet 200 000 EUR.

Jeśli potrzebujesz wyższego poziomu zabezpieczeń, skorzystaj z certyfikatu SSL potwierdzającego autentyczność domeny oraz jej właściciela (OV – Organization Validation). Jest to opcja odpowiednia dla serwisów z rozbudowanym formularzem rejestracji, gdzie od użytkowników wymaga się podania takich danych, jak np.: imię, nazwisko, adres zamieszkania czy numer telefonu. Certyfikat ten jest odpowiedni dla dużych sklepów internetowych, serwisów z branży hotelarskiej umożliwiających rezerwację noclegu za pośrednictwem strony WWW, witryn urzędów administracji publicznej czy serwerów baz danych. Koszt certyfikatu OV to około 450 zł, a gwarancja finansowa, którą możesz uzyskać w razie problemów z prawidłowym działaniem certyfikatu to nawet 1.250.000 USD.

Najwyższy prestiż oferują certyfikaty EV (Extended Validation). Certyfikaty te uwierzytelniają domenę, dane jej właściciela oraz wyświetlają zielony pasek adresu. Na pewno kojarzysz je z systemów bankowości internetowej czy płatności online.

Są to certyfikaty SSL o najwyższym zaufaniu i są stosowane zazwyczaj przez branżę finansową, firmy świadczące usługi płatnicze czy też podmioty przetwarzające dane o szczególnie delikatnej naturze takie jak np. wyznanie czy narodowość użytkowników.

Jeśli posiadasz więcej niż jedną domenę, skorzystaj z rozwiązania multidomain i wildcard. Certyfikaty SSL w wersji multidomain przeznaczone są do szyfrowania wielu różnych domen jednym certyfikatem. Zyskujesz w niższej cenie wygodę zarządzania. Certyfikaty SSL wildcard umożliwiają zabezpieczenie dowolnej liczby subdomen w domenie głównej nazwafirmy.pl np. sklep.nazwafirmy.pl czy promo.nazwafirmy.pl.

Jakie korzyści wynikają z korzystania z certyfikatów SSL?

Ochrona i bezpieczeństwo stron internetowych to niejedyna zaleta, która wynika z używania certyfikatów SSL. Korzyści jest o wiele więcej – opisaliśmy je dla Ciebie poniżej.

Bezpieczeństwo na światowym poziomie

Przede wszystkim – certyfikaty SSL stanowi obecnie podstawową metodę zabezpieczeń w Internecie. To najwyższa jakość bezpieczeństwa w sieci. Strona internetowa zabezpieczona tym protokołem chroni wszystkie dane i szyfruje je, przez co są one nieczytelne dla innych użytkowników. To podstawowa zaleta SSL: jest stosowany na całym świecie i to właśnie w nim tkwi przyszłość cyberbezpieczeństwa.

Poczucie bezpieczeństwa

Wraz z rosnącą ilością czasu spędzanego w Internecie, rośnie również ilość internetowych oszustw. Internauci stają się coraz bardziej świadomi i znają możliwości, ale też zagrożenia wynikające z korzystania z sieci. Nie dziwi więc, że coraz więcej osób zwraca uwagę na to, czy strony, które odwiedzają, posiadają protokół SSL https://. Jego obecność znacząco podnosi poczucie bezpieczeństwa u użytkowników i jednocześnie udowadnia im, że firma, na której stronę trafili, jest godna zaufania i profesjonalna. To szczególnie istotne w przypadku właścicieli sklepów online, ale też oczywiście banków i innych instytucji, w których wymagane jest podawanie wrażliwych danych.

Wzrost wiarygodności

To kolejna istotna zaleta dla właścicieli sklepów internetowych lub innych stron, które wymagają od użytkowników podania danych. W ten sposób dbasz o wiarygodność swojej strony. Odbiorca musi czuć, że może powierzyć Ci swoje dane i mieć możliwość sprawdzenia, czy sklep lub inna strona ma prawnego, sprawdzonego właściciela. Protokół SSL w walidacji OV lub EV potwierdza autentyczność jednostki gospodarczej – wystarczy kliknąć ikonę certyfikatu by przekonać się, kto jest właścicielem.

Zabezpieczenie przed phishingiem

Pozostając w temacie bezpieczeństwa: phishing to jedno z oszustw internetowych, polegające na podszywaniu się pod konkretną stronę i wyłudzaniu danych jej użytkowników, takich jak hasła logowania czy nawet dane kart kredytowych. Takim kradzieżom zapobiega certyfikat SSL. Nikt nie może otrzymać go w Twoim imieniu i włamać się na stronę, jeśli już go posiadasz. Warto jednak pamiętać, że dotyczy to jedynie certyfikatów EV.

RODO a certyfikat SSL

Jeśli już mówimy o podawaniu wrażliwych danych, warto też przyjrzeć się tematyce RODO. Nie istnieje przepis, który wymagałby, aby strona internetowa posiadała certyfikat SSL. Jeśli jednak chodzi o sklepy internetowe, muszą one posiadać dokument polityki bezpieczeństwa w zakresie ochrony danych osobowych. Powinny się w nim znaleźć informacje na temat zabezpieczeń oraz technicznych i organizacyjnych metod zapewniania bezpieczeństwa danym osobowym klientów. Takie warunki spełnia certyfikat SSL. Dzięki niemu wszystkie poufne dane czy informacje na temat płatności są zaszyfrowane.

Pozytywny wpływ na SEO

Certyfikat SSL, czyli secure sockets layer, niesie za sobą korzyści również w zakresie pozycjonowania. Każda strona internetowa, której adres zaczyna się od https://, jest doceniana przez Google, co przekłada się na wyższą pozycję w wyszukiwarce. Samo zastosowanie certyfikatu SSL nie sprawi, że Twoja strona od razu pojawi się wyżej w wynikach wyszukiwania, ale jeśli wśród Twojej konkurencji nie ma zwyczaju korzystania z certyfikatów, to możesz liczyć na wyższą pozycję w Google, która przekłada się na więcej odwiedzin. A ruch na stronie jest na wagę złota, szczególnie w przypadku sklepów internetowych.

Większy ruch, większe obroty

Wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania to, jak już wiemy, większy ruch na stronie. A to niesie za sobą więcej zakupów i więcej płatności internetowych. Zakupy online stały się bardzo wygodne, a wraz z nimi płatności kartami kredytowymi. Strony, które oferują takie płatności, muszą przywiązywać szczególną wagę do bezpieczeństwa. Jest to zresztą obowiązkowe: norma wydajności Payment Card Industry Data Security Standard wymaga od sklepu czy strony posiadania certyfikatu SSL.

Prawne wymagania to nie wszystko: klienci zwracają uwagę na bezpieczeństwo transakcji, a zielona kłódka w pasku adresowym działa na nich uspokajająco. Mówią o tym badania: Symantec dowiódł, że serwisy posiadające certyfikaty SSL uzyskały wzrost liczby rejestracji nowych użytkowników aż do 87%! Konwersja ze sprzedaży wzrosła do 30%, a porzucanie koszyka zakupowego spadło o 13%. To wystarczające dowody na to, że klient ufa stronie posiadającej certyfikat SSL.

SSL a Facebook

Prowadząc sklep internetowy czy inny biznes online, na pewno szukasz klientów również w mediach społecznościowych. Warto posiadać swoją stronę na Facebooku, gdzie będą mogli Cię znaleźć Twoi potencjalni klienci. By do nich skutecznie docierać, najlepiej zintegrować swój serwis ze sklepem online. Nie możesz tego zrobić bez certyfikatu SSL.

A WordPress?

Podobnie wygląda sprawa w przypadku stron opartych na WordPressie. Ten popularny CMS posiada funkcje, do których mają dostęp wyłącznie posiadacze SSL. Dzięki temu korzystanie ze stron postawionych na WordPressie stało się znacznie bezpieczniejsze!

Niewygórowana cena w relacji do korzyści

Zapewne sądzisz, że wdrożenie certyfikatu SSL jest czasochłonne, a cena – wysoka. Nic bardziej mylnego! Jeszcze jedną zaletą skutecznego zabezpieczenia strony internetowej poprzez certyfikat SSL jest jego koszt, który oscyluje w okolicy 100 zł netto na rok. To cena podstawowego zakresu ochrony: bardziej zaawansowane protokoły wiążą się z wyższymi wydatkami, ale wciąż to wydatek, który jest wart każdej złotówki. Dodatkowo wdrożenie SSL jest proste i możesz wykonać je samodzielnie bez większych problemów.

Jak widzisz, protokół SSL ma wiele niepodważalnych zalet. Jeśli posiadasz sklep internetowy lub inny serwis, który zbiera wrażliwe dane od użytkowników, koniecznie w niego zainwestuj. To wydatek, który szybko się zwróci.

Nie znalazłeś odpowiedzi? Skontaktuj się z nami

Właściciel serwisu:

cyber_Folks S.A.

ul. Wierzbięcice 1B,

61-569 Poznań

NIP: PL 7792467259

Regon: 367731587

KRS: 0000685595

Kapitał zakładowy/wpłacony: 283.600,00 PLN

Adres korespondencyjny:

ul. Marcika 27 C-D

30-443 Kraków

tel. 12 349 22 00

Infolinia handlowa: 801 308 408

Wsparcie techniczne (24/7/365): 12 349 22 00