Pomoc

Ponad 300 praktycznych artykułów i dane kontaktowe

Z czego wynika opóźnienie w dostarczeniu wiadomości e-mail? (Greylist)

Za opóźnienie odpowiedzialny jest mechanizm antyspamowy Greylist. 


Przy  aktywnym zabezpieczaniu Greylist, serwer pocztowy przyjmuje wiadomości dopiero przy drugiej lub kolejnej próbie jej dostarczenia na serwer. Warunkiem jest, by została ona nadana z tego samego adresu IP i po czasie nie krótszym niż 5 minut od pierwszej próby.

Zabezpieczenie jest bardzo skuteczne, ponieważ wirusy i spamerzy niemal nigdy nie ponawiają próby wysyłki. Greylist powoduje jednak opóźnienie w dostarczaniu poczty w zależności od tego, po jakim czasie serwer nadawcy ponowi próbę wysyłki wiadomości. Jeżeli serwer nie ponowi próby, poczta nie dotrze. Zdarza się to jednak bardzo rzadko.

Jeżeli w przypadku danego konta pocztowego ważniejsze od ochrony antyspamowej jest dostarczanie przesyłek na bieżąco i bez opóźnień, problem może zostać rozwiązany poprzez wyłączenie Greylist dla tego konta lub domeny. Innym rozwiązaniem jest dodanie domeny nadawcy lub jego adresu e-mail do białej listy Greylist. Mechanizm Greylist możesz wyłączyć dla konkretnego konta lub dla całej domeny.

  • Wyłączenie Greylisty dla wybranego konta pocztowego

    Zaloguj się do panelu WebAs i przejściu do sekcji Usługi > Poczta > Skrzynki.



    W sekcji Antyspam zmień opcję Obsługa Greylist, z rozwijanej listy wybierz Nie.





  • Wyłączenie Greylisty dla wybranej domeny.


    Przejdź do zakładki Usługi > Poczta > Domeny i kliknij w domenę dla której chcesz zmienić ustawienia.


    W sekcji Antyspam zaawansowany zmień opcję Obsługa Greylist, z rozwijanej listy wybierz Nie.


  • Wyłączenie Greylisty dla wybranego konta pocztowego z poziomu aplikacji WebMail.

    Zaloguj się do swojego konta pocztowego przez aplikację WebMail.
    Kliknij w ikonę koła zębatego i wybierz sekcję Zaawansowane > Antyspam.
    Z listy rozwijanej wybierz „Nie” i kliknij przycisk zapisz.



  • Wyłączenie Greylisty dla wybranej domeny z poziomu aplikacji WebMAail z konta postmaster.

    Zaloguj się do konta postmaster@twojadomena przez aplikację WebMail.
    Przejdź do zakładki Administracja > Domena, w sekcji ANTYSPAM ZAAWANSOWANY zmień opcję Obsługa Greylist, z rozwijanej listy wybierz Nie i kliknij przycisk zapisz.



    Przykład działania:

  • Serwer A o adresie IP 1.1.1.1 wysyła wiadomość do serwera B o godzinie 12:00.
  • Serwer B odbija wiadomość mechanizmem Greylist i zgłasza: „rejected and added entry”. 
  • Serwer A ponawia wysyłkę o godzinie 12:04. W tym czasie nadawca wiadomości nie musi nic robić – serwer sam powinien ponowić próbę wysłania wiadomości.
  • Serwer B ponownie odbija wiadomość zgłaszając: „min_reject is not expired”. Nie minęło bowiem 5 minut od pierwszej próby. 
  • O godzinie 12:06 serwer A ponownie wykonuje próbę wysyłki. Tym razem wiadomość jest wpuszczana na serwer B i trafia do odbiorcy. Serwer A o adresie IP 1.1.1.1 przez kolejnych 12 godzin może swobodnie i bez odbitek wysłać wiadomości do serwera B. 
  • Jeśli jednak serwer A o godzinie 12:06 nadaje z innego adresu IP (np. 1.1.1.2), procedura zaczyna się od początku. 

Opóźnienie w dostarczeniu wiadomości zależy od tego, po jakim czasie serwer nadawcy ponawia wysyłkę i czy nadaje z różnych adresów IP.

Pamiętaj, jeśli zmieniłeś ustawienia domyślne w sekcji Antyspam dla konkretnego konta pocztowego, to zmiana ustawień dla domeny nie będzie miała pierwszeństwa w przypadku tego konta.

Nie znalazłeś odpowiedzi? Skontaktuj się z nami

Właściciel serwisu:

cyber_Folks S.A.

ul. Wierzbięcice 1B,

61-569 Poznań

NIP: PL 7792467259

Regon: 367731587

KRS: 0000685595

Kapitał zakładowy/wpłacony: 283.600,00 PLN

Adres korespondencyjny:

ul. Marcika 27 C-D

30-443 Kraków

tel. 12 349 22 00

Infolinia handlowa: 801 308 408

Wsparcie techniczne (24/7/365): 12 349 22 00