Akcja promocyjna i przeciążone serwery. Jak uniknąć problemów wydajnościowych?

Hosting

Akcja promocyjna i przeciążone serwery. Jak uniknąć problemów wydajnościowych?

Ela Kornaś

Przeciążenie serwera z powodu zbyt dużej ilości wejść na stronę i nagłego skoku ruchu to problem, z którym borykają się sklepy internetowe i większe serwisy. Wspólnymi siłami webmasterów i hostingodawców problemów da się uniknąć.

Wraz z rozwojem internetu coraz więcej osób korzysta z usług internetowych. Chętnie płacimy rachunki, dokonujemy zakupów czy kupujemy wakacje. Firmy widza tę tendencję i chętnie wkraczają do świata online, aby przyciągnąć jeszcze więcej klientów. Jednak tutaj nie zawsze jesteśmy odpowiednio przygotowani pod kątem technologicznym. Co w przypadku, gdy przeprowadzamy akcję promocyjną, a nasz serwer nie radzi sobie z tym zadaniem?

Planowanie dużej akcji promocyjnej powinno poprzedzać techniczne przygotowanie serwisu. Jak odpowiednio przygotować się do wzmożonego ruchu? Testy, testy, raz jeszcze testy! Tak z pewnością odpowie większość specjalistów. Aby przystąpić do optymalizacji platformy, w pierwszym kroku należy poznać jej możliwości, czyli odpowiednio wcześnie przeprowadzić testy obciążeniowe serwera. Przeciążony serwer nie udźwignie przychodzącego ruchu, dlatego warto wcześniej sprawdzić jak sobie z tym radzi Twoje obecne rozwiązanie,

Zobacz jak przygotować swój serwer na nagły wzrost ruchu w krótkim czasie:

Jak przeprowadzić testy obciążeniowe serwera?

Przed wgraniem kopii serwisu na serwer testowy potrzebny jest konkretny plan działań obejmujący:

  1. Przygotowanie środowiska aplikacji z wykorzystaniem narzędzi takich jak Tsung
  2. Przygotowanie sprzętu, konfiguracja musi być przygotowana w taki sposób, aby można było przeprowadzić horyzontalne skalowanie aplikacji i przeprowadzenie testów w różnych konfiguracjach.
  3. Symulacja ruchu na stronie,i wygenerowanie odpowiednich danych w określonym przedziale czasowym. Symulacja musi uwzględniać czas przestoju i akcje wykonywane dynamiczne
  4. Propozycje rozwiązań – specjaliści przygotowują możliwe rozwiązanie np. przygotowanie usług takich jak zastosowanie Content Delivery Network
  5. Kolejnym krokiem jest wybór optymalnej konfiguracji sprzętowej

Końcowym etapem testów wydajnościowych jest ponowne wgranie aplikacji na właściwie przygotowany serwer i przeprowadzenie ostatniej symulacji obciążenia. Tylko takie działanie pozwoli sprawdzić, czy proponowane rozwiązanie będzie adekwatne do potrzeb klienta.

Problemy wydajnościowe serwera. Jak ich uniknąć

>> Dowiedz się więcej o tym co zrobić gdy Twoja strona przekracza limit CPU serwera z naszego wpisu blogowego.

Współpraca specjalistów IT 

Plan przeprowadzania testów obciążeniowych powinien uwzględniać odpowiednio przygotowaną infrastrukturę i zespół specjalistów IT, którzy będą w stanie odpowiednio zinterpretować wyniki. Kluczem do sukcesu jest płynna komunikacja pomiędzy webmasterami i twórcami oprogramowania a administratorami systemów. Wypracowanie warunków takiej współpracy pomoże w przyszłości skrócić czas trwania testów. Testy pozwalają na odkrycie błędów po stronie aplikacji i docelowo poprawić wydajność.

Jak podkreśla Krystian Chmiela, administrator systemów z Centrum Danych Kei.pl

Idealnie byłoby wykonywać testy wydajnościowe po jakiejkolwiek zmianie w infrastrukturze, aplikacji oraz bazie danych. To powinien być proces powtarzający się: każda zmiana – testy, zmiana – testy, aż do osiągnięcia satysfakcjonującego wyniku. Warto nastawić się na ciągłe szukanie słabych punktów.

Bardzo ważne jest, aby testy przeprowadzać na długo przed planowaną akcją promocyjną. Jeśli spodziewamy się wzmożonego ruchu, swoje plany warto przedstawić hostingodawcy z wyprzedzeniem. Może okazać się, że zmiany programistyczne będą konieczne i czas przygotowania rozciągnie się na kilka tygodni.

Czas ładowania strony

Szybkość odpowiedzi strony może być poprawiona przez:

  • Minifikacja – uporządkowanie kodu źródłowego
  • Eliminacja wewnętrznych przekierowań i błędów 404
  • Zmniejszenie liczby requestów
  • Optymalizacja Time to first byte
  • Wykorzystywanie pamięci podręcznej przeglądarki
  • Odpowiedni rozmiar i kompresję grafik
  • Kompresja danych

Planowanie akcji promocyjnych 

Planowanie akcji promocyjnej powinieneś planować z dużym wyprzedzeniem. Musisz przeznaczyć sporo czasu, aby właściwiej się do niej przygotować. Harmonogram działań promocyjnych wymaga integracji kilku elementów. Zależy Ci z jednej strony na przygotowaniu wyjątkowej oferty dla Klientów. Docenieniu ich obecności i sprawieniu, aby czuli się docenieni. Z drugiej zaś prowadząc działalność w sieci, dążysz do tego, aby ich doświadczenia były jak najlepsze. Przygotowanie techniczne stanowi ważny ich element.
Przy planowaniu akcji promocyjnych warto pamiętać o kilku zasadach:

  • Unikaj odsyłania klientów na dynamicznie generowane strony – np. z kampanii mailingowych. Jeżeli 30,000 użytkowników Facebook`a trafi na stronę, która za każdym razem jest dynamicznie generowana, możemy spodziewać się problemów wydajnościowych.
  • Jeżeli strony są statyczne i dobrze cache’owane, ale mają dużo kodu JavaScript, który zawiera dużo wywołań przez AJAX, wówczas należy ograniczyć te żądania do minimum.
  • Monitoruj zasoby wykorzystania serwera. Więcej znajdziesz w naszym wpisie blogowym.
  • Należy wystrzegać się otwierania niepotrzebnych sesji, np. dla wywołań POST. Dodatkowo można usunąć niektóre elementy serwisu np. przeładowanie jakiegoś elementu strony z serwera po najechaniu myszką, może wystarczy zwykły link. Może to mieć negatywny wpływ na postrzeganie serwisu przez wąskie grono użytkowników, ale może mieć niemałe znaczenie w przypadku dużych kampanii i wzmożonego ruchu.
  • Używaj jak najwięcej statycznych, dobrze cache’owanych treści, ponieważ ich załadowanie będzie zawsze szybsze, niż wygenerowanie tego samego dynamicznie.
  • Stosuj rozwiązania Content Delivery Network


    Serwer ma określoną pojemność pamięci. Im więcej osób próbuje uzyskać dostęp do witryny lub już korzysta z aplikacji, tym więcej musi on pracować. Innymi słowy, jeżeli nasza strona notuje duży ruch bądź wzrasta zapotrzebowanie na większą pojemność, obecne zaplecze może stać się niewystarczające spowodować przerwę w działaniu lub całkowitą awarię systemu. Przeciążony serwer uniemożliwia korzystanie użytkownikom w pełni z Twojej witryny. Dlatego tak ważny jest stały monitoring i obserwacja infrastruktury technicznej. Przeprowadzanie testów wydajnościowych i reagowanie na wszelkie anomalie.

Jak podobał Ci się ten artykuł?
3.67
Liczba ocen: 3
Akcja promocyjna i przeciążone serwery. Jak uniknąć problemów wydajnościowych?

Ela Kornaś

Od 15 lat zajmuje się technologiami hostingowymi, domenowymi oraz związanymi z bezpieczeństwem. Odpowiada za produkty domenowe oraz certyfikaty SSL. Codzienna praca polega na zapewnianiu Ci najciekawszej na rynku oferty nazw domenowych i certyfikatów SSL. Prywatnie uwielbia tenis i bieganie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *