CDN a eCommerce

Bezpieczeństwo, Hosting

Optymalizacja stron www jakiej nie znacie – CDN a eCommerce

Katarzyna Węgiel

Optymalizacja stron www to częsty temat, który pojawia się szczególnie pośród właścicieli sklepów internetowych. Dobrze zoptymalizowana strona, przygotowana zgodnie z wytycznymi SEO pojawia się wysoko w wynikach wyszukiwania, a to bezpośrednio przekłada się na zwiększenie ruchu i ilość zamówień. W sieci możemy znaleźć wiele informacji na temat:

  • unikalnej treści,
  • odpowiedniego kodu,
  • praktyk UX
  • certyfikatów SSL

Są to jedne z najważniejszych wytycznych, które należy spełnić aby nasza strona zarabiała. Warto jednak przyjrzeć się wszystkim dodatkowym możliwościom.

Optymalizacja stron www na przykładzie sklepu

Opis sytuacji:

Załóżmy taką sytuację… prowadzimy sklep internetowy od pewnego czasu. Mamy już sporo stałych klientów, szeroki zasięg fanów w mediach społecznościowych i wielu subskrybentów newslettera. Prężnie działamy sprzedażowo, chcąc przyciągnąć jeszcze większą ilość zainteresowanych naszymi produktami. Oczywiście myślimy o dużej akcji promocyjnej i liczymy, że ogromna ilość zamówień przełoży się na sukces finansowy całej kampanii. Wyklikujemy promocję w systemie, ustawiamy ogromne zniżki wyprzedażowe, opracowujemy regulamin, a na koniec kreujemy całą kampanię. Idziemy zgodnie z trendami, stosując zachęcające hasła reklamowe. Przygotowujemy piękne banery, planujemy mailingi, kampanie Google Ads, social Ads oraz te banerowe, dla dodatkowych portalów zewnętrznych. Czekamy…

Efekt jest lepszy niż zakładaliśmy. Nasza akcja przypada do gustu odbiorcom, którzy udostępniają ją dalej w świat. Cieszymy się, ale niestety krótko… Mimo iż na co dzień nasza strona działa bez zarzutów, serwery nie wytrzymują zwiększonego zainteresowania. W rezultacie strona staje się niedostępna lub ładuje się ekstremalnie długo, co powoduje, że wielu użytkowników jest zmuszonych zrezygnować ze skorzystania z naszej akcji.

Warto pamiętać, że 57% użytkowników opuści stronę, która ładuje się dłużej niż 3 sekundy. To jeszcze nic… Każda sekunda wczytywania się strony oznacza spadek współczynnika konwersji o dodatkowe 17%.

Budżet wydany na reklamę nie przekłada się na zyski, dodatkowo wystawiliśmy markę na negatywne opinie w sieci na temat działania serwisu. Wielu potencjalnych klientów po prostu już do nas nie wróci.

Jak zapobiec wizerunkowej tragedii?

Odpowiedź jest prosta: optymalizacja serwera i wybór odpowiedniej, stabilnej usługi hostingowej, która da możliwość dostosowania parametrów do bieżącej sytuacji projektu.
Gdyby właściciel sklepu posiadał skalowalną usługę hostingową, mógłby zabezpieczyć akcję poprzez zwiększenie zasobów serwera na czas trwania akcji promocyjnej.

Zasoby on demand – skalowalność bez konieczności migracji. W usłudze VPS Cloudentic wirtualne zasoby infrastruktury IT mogą być swobodnie modyfikowane wraz ze zmieniającymi się potrzebami biznesowymi, dostosowane do akcji promocyjnych i intensyfikacji sprzedaży. Zmiany zasobów nie powodują przerwy w dostępie do usługi. Dodatkowe parametry uruchamiane są w trybie natychmiastowym, bądź dzięki zaprojektowanej funkcjonalności harmonogramu, w wybranym momencie.  Sprawdź na Hosting VPS dla ecommerce 

Z CDN strona nabiera szybkości

Przy wybieraniu usług hostingowych warto zwrócić uwagę czy oferują one opcję CDN (Content Delivery Network). Optymalizacja stron www zakłada miedzy innymi przyspieszenie ładowania treści na stronach www, co jest właśnie głównym celem usługi CDN (np. obrazki, skrypty js i inne dokumenty statyczne). Z taką usługą treści mogą ładować się szybciej, gdyż serwery usługodawcy CDN znajdują się bliżej odbiorcy niż sam serwer WWW. Przez bliżej należy rozumieć kombinację zarówno odległości geograficznej, jak i sieciowej. Odległość sieciowa to liczba urządzeń aktywnych, przez które przechodzi pakiet danych, tzw. hopów, a która wpływa na czas odpowiedzi serwera (im więcej hoopów tym potencjalnie jest on większy). Dzięki temu, że obsługę części ruchu przejmują na siebie serwery CDN, możemy zaobserwować zmniejszenie obciążenia serwera źródłowego. Będzie to dotyczyć głównie zapotrzebowania na transfer. Nasz serwer będzie odpytywany o dokumenty przeważnie raz na jakiś ściśle określony czas. Pozostałe wywołania będą już wysyłane tylko z serwerów naszego usługodawcy.

Content Delivery Network jest bardzo istotnym elementem w przypadku skalowania serwisu. Globalna sieć serwerów cache może znacząco przyspieszyć wczytywanie się serwisu dla użytkowników, którzy są geograficznie znacznie oddaleni od miejsca gdzie znajduje się serwer. Dodatkowo CDN jest w stanie obsłużyć znacznie większy ruch niż pojedynczy serwer. Co w konsekwencji przekłada się na znaczne oszczędności. Zamiast budować dużą infrastrukturę na takie wydarzenia można użyć już gotowego produktu. CDN z reguły może pełnić też rolę load balancera, ochrony DDoS (o ile serwis został poprawnie skonfigurowany) oraz filtra WAF, chroniącego przed atakami aplikacyjnymi lub spamem.

W dalszej kolejności będzie to zmniejszenie obciążenia procesora. Dlatego, że wywołania plików statycznych mają dużo mniejszy udział w całkowitym obciążeniu procesora. Najczęściej odebranie żądania i wysłanie na nie odpowiedzi zajmuje ok. 1 milisekundy, podczas gdy wywołanie np. skryptu PHP zajmuje od kilku do często kilkuset milisekund. Przy prawidłowej konfiguracji nasz źródłowy serwer powinien zajmować się w zasadzie tylko i wyłącznie wywołaniami generującymi treści dynamiczne.

Dodatkowe możliwości CDN

W obecnych czasach CDN to także, a być może nawet przede wszystkim, ochrona przed atakami DDoS. Większość systemów dostarczania treści automatycznie przeprowadza mitygację tego typu ataków, często nie dając nam żadnej kontroli nad tą funkcjonalnością. Nie stanowi to jednak problemu. Wręcz przeciwnie… Należy  pamiętać, że użycie CDN w celu ochrony przed atakami DDoS, bez zmiany adresu naszego serwera, może być bezcelowe. Jeśli atakujący zna nasz oryginalny adres IP, jest już w stanie przeprowadzić atak bezpośrednio na nasz serwer. Pamiętaj, że dobra strona to bezpieczna strona. Optymalizacja stron www pod kątem SEO wymaga zachowania bezpieczeństwa.

Popularne jest także używanie CDN do ukrycia informacji o miejscu utrzymywania swojego serwera. Poza zamaskowaniem faktycznego IP, pod którym działa serwer, można użyć serwerów DNS wybranego operatora. Dzięki temu potencjalni atakujący nie są w stanie zlokalizować miejsca kolokowania naszego serwera (np. przez korelację faktu gdzie zakupiona jest domena, gdzie znajdują się serwery DNS obsługujące ją i gdzie często może to być nasz własny serwer DNS). Tym samym nie są w stanie przeprowadzić bezpośredniego ataku. Konieczne jest oczywiście zadbanie, aby nasza strona sama nie ujawniła tych danych. Bardzo często atakujący generują niepoprawne wywołanie (np. błędne dane w formularzach licząc na brak walidacji danych), które w wyniku wykonania zwracają stronę błędu, na której mogą zostać ujawnione np. faktyczne adresy IP.

Jak działa hosting z i bez CDN?

Jak działa hosting z CDN i bez CDN
Źródło: Keycdn .com

Kei.pl oferuje w swoich usługach opcję CDN dla domen, której obsługę DNS użytkownik posiada w panelu WebAs.

WebAs to nasz autorski panel administracyjny, służący do zarządzania pakietami hostingowymi, serwerem VPS Cloudentic (VPS w chmurze)  i serwerami dedykowanymi z oprogramowaniem Kei.pl. Jego zaletą jest łatwość użycia, dzięki czemu już po kilku minutach wprowadzenia możesz w pełni wykorzystać jego możliwości. Panel pozwala na samodzielne dodawanie, usuwanie i modyfikację kont, list dyskusyjnych, baz danych, domen i subdomen. Więcej na demo panelu WebAs

Aby ją aktywować wystarczy zalogować się do panelu WebAs, z menu bocznego wybrać Usługi -> Domeny -> Domena

aktywacja cdn w panelu WebAs

Następnie należy przejść do sekcji „Strona www” i ustawić „Tak” dla „Przyspiesz korzystając z CDN CloudFlare”

Instrukcja aktywacji CDN w kei.pl

Po poprawnym skonfigurowaniu wyświetli się komunikat potwierdzający włączenie obsługi przez sieć CDN

konfiguracja obsługi CDN

Optymalizacja stron www to ważny czynnik szczególnie dla właścicieli sklepów internetowych. Dlatego należy zadbać nie tylko o wygląd strony i jej treści, ale przede wszystkim o techniczne możliwości. Jak widać uruchomienie usługi CDN nie jest skomplikowane i nie wymaga znajomości technicznych zagadnień. Warto skorzystać z tej usługi i czerpać z niej korzyści.

Jak podobał Ci się ten artykuł?
5
Liczba ocen: 2
Optymalizacja stron www jakiej nie znacie – CDN a eCommerce

Katarzyna Węgiel

Pasjonatka i praktyk działań inbound marketing. Testerka nowych rozwiązań pozycjonujących markę w umyśle klienta. Łączę teorię z praktyką. Wykorzystuję social media do efektywnego budowania relacji z klientem. Na co dzień zajmuję się kreowaniem wizerunku i świadomości marki w komunikacji on i off –line.

2 odpowiedzi na "Optymalizacja stron www jakiej nie znacie – CDN a eCommerce"

    1. Certyfikat musi być zainstalowany na serwerze do którego łączy się przeglądarka, czyli w tym przypadku serwer CDN. W przypadku dodatkowych pytań zapraszamy do kontaktu przez formularz kontaktowy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *