Hosting
Zaprzyjaźnij się z adresem URL
Co znajdziesz w tym artykule:
Wyobraź sobie prehistorię Internetu. Wchodzisz do pokoju rozświetlonego jedynie migotaniem monitora. Przygarbiony operator myszki pochyla się nad wytartą klawiaturą i z mozołem wklepuje adres ulubionej strony internetowej: 195.149.224.22. Przyznasz, że łatwiej zapamiętać domenę kocham.kei.pl niż ten skomplikowany adres IP? Podobne jest z linkami.
Co to jest permalink?
Permalink to stały odnośnik, który kieruje użytkownika do konkretnego zasobu w Internecie. To swojego rodzaju identyfikator nadawany linkom.
U zarania Internetu strony WWW zawierały statyczne treści, a łącza kierowały do konkretnych plików umieszczonych na serwerze. Co to oznacza w praktyce? Np. aby wyświetlić stronę główną Kei.pl, użytkownik musiał zostać odesłany do pliku HTML zawierającego jej treść:
kei.pl/index.html
Ten system sprawdzał się, póki głównych skrzypiec nie zaczęły odgrywać strony z treścią serwowaną dynamicznie. Adresy URL coraz częściej zwierały w sobie warunki zapytania przez co ich struktura bardzo się skomplikowała. Przykładowo chcąc kupić w serwisie Allegro używany samolot, trafiamy na stronę z wynikami wyszukiwania wygenerowaną dynamicznie. Jej adres wygląda tak:
http://allegro.pl/listing/listing.php?string=samolot&bmatch=base-relevance-bab-1-5-0613&buyUsed=1
Nie wygląda zbyt czytelnie, prawda? Wprowadzenie permalinków pozwoliło zastępować (przepisywać) złożone adresy prostymi.
Dziś przyjazne adresy URL spotykasz codziennie na blogach, forach internetowych czy w sklepach internetowych. Jednym słowem w tych serwisach, które twórcy oparli o systemy zarządzania treścią korzystające z baz danych.
Przyjazne linki – dlaczego warto ich używać?
Po pierwsze, właśnie dlatego, że są przyjazne 🙂 Łatwo je zapamiętać, zapisać i podyktować innej osobie przez telefon. Zobaczmy to na przykładzie.
Link:
kei.pl/index.php?wyswietl=promocje
wyświetla użytkownikowi dostępne w Kei.pl obniżki cenowe. Przyznasz, że zapamiętanie adresu w tej formie graniczy z cudem? Właśnie dlatego lepiej zastąpić go stałym odnośnikiem
kei.pl/promocje.
Po drugie, dlatego, że przyjazne adresy URL docenia Google. Jedna z 9 prawd potwierdzonych przez internetowego giganta brzmi:
„Po pierwsze – skoncentruj się na użytkowniku, a reszta przyjdzie sama”
W dość dużym uproszczeniu można powiedzieć, że to, co lubi internauta, polubi również Google. Nic więc dziwnego, że najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa premiuje strony, których właściciele na pierwszym miejscu stawiają potrzeby odbiorcy. Stosowanie przyjaznych linków zwiększa szanse na uzyskanie dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania. Szczególnie w przypadku fraz z tzw. długiego ogona. Już spieszymy z przykładem.
Wyobraź sobie, że jesteś blogerem podróżniczym, a Twój blog oparty jest o platformę WordPress. Parę dni temu na Twojej stronie ukazał się artykuł na temat atrakcji turystycznych na słonecznej Malcie. Mimo, że obiektywnie jest to świetny tekst, trafiła na niego jedynie garstka znajomych, którzy dostali link w formacie domyślnym:
mojblog.pl/?p=123.
Na pierwszy rzut oka widać, że i użytkownik, i Google nie są w stanie „przeczytać” zawartości znajdującej się pod wskazanym adresem. Natomiast jeśli użyjesz opcji, która automatycznie dodaje do linku tytuł wpisu, sprawa stałaby się prosta.
WordPress – jak ustawić przyjazne linki?
Ustawianie permalinków w WordPressie jest bardzo proste. Wystarczy z menu wybrać Ustawienia > Bezpośrednie odnośniki. Twoim oczom ukaże się 6 popularnych ustawień do wyboru. Naszym zdaniem warte uwagi są 4 z nich.
Dzień i nazwa – jeśli wybierzesz tę opcję w skład linku wejdzie nie tylko tytuł wpisu lecz także dokładna data jego publikacji.
Np. mojblogasek.pl/2016/07/08/tytul-wpisu
Miesiąc i nazwa – to opcja bardzo podobna do powyższej z tą różnicą, że format daty został uproszczony do roku i miesiąca.
Np. mojblogasek.pl/2016/07/tytul-wpisu
Nazwa wpisu – jeśli wybór padnie na to ustawienie adres URL poza domeną będzie zawierał tylko tytuł wpisu.
Np. mojblogasek.pl/tytul-wpisu
Własny format – to najciekawsza opcja, dzięki której samodzielnie możesz wybrać elementy, jakie znajdą się w odnośniku. Możesz użyć znaczników dostępnych w samym silniku WordPressa np.:
- %postname% – automatycznie dodany zostanie tytuł wpisu,
- %category% – dorzuci nazwę kategorii, w której dany post się znajduje,
- %author% – uwzględni w linku autora artykułu,
- %year% – wyświetla rok np. 2016,
- %monthnum% – wyświetla miesiąc publikacji np. dla lipca będzie to 07,
- %day% – pokazuje dzień miesiąca np. 27,
- %post_id% – dodaje unikalny identyfikator artykułu np. 123.
Choć z pozoru wydaje się to skomplikowane, to w praktyce nadawanie własnego formatu linkom jest proste. Np. jeśli w linku chcesz zastosować nazwę kategorii i tytuł wpisu, wystarczy wpisać w formularzu dwa znaczniki oddzielone znakiem „/”:
%category%/%postname%
Dzięki tej formule artykuł o Malcie opublikowany zostanie pod adresem:
http://mojblogasek.pl/category/wyspy/10-najciekawych-miejsc-na-malcie
Ciekawym rozwiązaniem są również aliasy dla kategorii i tagów. Dzięki nim możemy spersonalizować domyślne nazwy tych elementów.
Zobaczmy to na przykładzie. W linku do artykułu opisującego 10 najciekawszych miejsc na Malcie znalazła się domyślna nazwa „category”. Jeśli ustanowisz dla niej swój alias np. „podroze” Twój link będzie wyglądał następująco:
http://mojblogasek.pl/podroze/wyspy/10-najciekawych-miejsc-na-malcie
Pięknie i prosto! 🙂
2 odpowiedzi na "Zaprzyjaźnij się z adresem URL"
Dodaj komentarz
Poczytaj więcej na naszym blogu
-
Skalowanie ruchu HTTP
Skutecznym sposobem na zwiększenie możliwości przyjęcia dużego ruchu przez serwis jest skalowanie architektury. Jak sobie poradzić? Zobacz sposoby. -
Niezawodny dostawca hostingu, po czym go poznać?
Rynek usług hostingowych prężnie się rozwija. Na rynku znajdziemy szereg ofert, ale coraz trudniej odnaleźć rzetelnego usługodawcę. Jak go wybrać?
%category%/%postname% a nie %category%/%postname%/ gwoli scislosci
Dzięki za debugowanie 😉