Słownik pojęć IT

Słownik pojęć IT

Poznaj pojęcia, które pomogą Ci lepiej zrozumieć świat IT i hostingu. Ponad 40 prostych definicji - od "alias pocztowy" po "zasoby on-demand".

Kod 500

HTTP 500 to kod odpowiedzi, który możesz zobaczyć w pasku przeglądarki, zamiast zawartości strony. Błąd 500 wskazuje, na sytuację, że przeglądarka klienta wysłała żądanie, którego określony zasób nie jest w stanie „obsługiwać”. Nie możesz zobaczyć zawartości strony. Jest ona niedostępna. Nastąpiło przeciążenie serwera liczbą zapytań.
Błąd 500, internal server error to informacja z jakiego rodzaju błędem mamy do czynienia gdy strona www nie jest w stanie się wyświetlić poprawnie. Nie otrzymujemy konkretnej wskazówki, który z elementów infrastruktury notuje błędy rzutujące na całą stronę, ale otrzymujemy wiadomość, gdzie ich szukać. Błędy http 500 to nieprawidłowości po stronie serwera, To wewnętrzny błąd, uniemożliwiający połączenie się z serwerem i wyświetlanie żądanej domeny.

Wpisując w pasek przeglądarki adres witryny internetowej możesz spotkać się z odmową żądania. W oknie strony, zamiast jej zawartości zobaczysz komunikat błąd 500. Wewnętrzny błąd serwera. Odmowa dostępu. Nie możesz jej zobaczyć. To nie oznacza, że Twoje połączenie internetowe jest słabe, albo przeglądarka nie działa poprawnie. To komunikat, że błąd znajduje się po stronie serwera i potrzebna jest diagnostyka. Zatem błąd nie ma nic wspólnego z Twoim sprzętem czy ustawieniami infrastruktury.

Błędy zaczynające się na 5xx oznaczają sytuację, w której użytkownik sam nie jest w stanie rozwiązać, ma na nie niewielki wpływ. Może jedynie sprawdzić, czy jest to chwilowa niedostępność, czy poważniejszy błąd. To błędy serwera, a rozwiązanie leży po stronie administratora. To on musi zdiagnozować konkretną przyczynę niedostępności witryny aby podjąć właściwe kroki naprawcze.

Przyczyny błędu http 500

Komunikat, który zobaczymy gdy serwer nie nawiąże połączenia ze stroną nie wskazuje konkretnego powodu niedostępności strony. Może to wynikać z co najmniej jednego z następujących powodów: Opis przyczyny „problem po stronie klienta” Przekroczono limit czasu serwera przed wysłaniem zawartości. Jest to często widoczne, gdy duże ilości danych są przesyłane przez wolne połączenia. Awaria serwera – błąd oprogramowania. Czasem niepozorna czynność jak aktualizacja wtyczki może skończyć się niepowodzeniem a w konsekwencji niedostępności strony i komunikatem 500 internal server error.

Błąd 500 może wynikać zatem z:

  • zbyt dużej ilości zapytań, i w konsekwencji przeciążenia serwera;
  • błędów w pliku .htaccess;
  • niepoprawnego uprawnienia plików i folderów;
  • błędów w skryptach.

Błąd 500 w sklepie internetowym

Nawet chwilowa niedostępność strony internetowej, to realna strata dla Ciebie. Sytuacja jest zwłaszcza dynamiczna w e-commerce. Jeżeli Twój sklep internetowy nie działa poprawnie, strona nie może się załadować, to tracisz źródło dochodów. Klienci widząc, że strona nie działa, po prostu ją opuszczą. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że już do Ciebie nie wrócą. Ile kosztuje minuta niedostępności usług? Taką odpowiedź przygotował Gartner. Według przeprowadzonych badań, średni koszt spowodowany niedostępnością usług to strata w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw w przedziale pomiędzy 137$, a 427$. Dla dużych przedsiębiorstw taka strata waha się w przedziale pomiędzy 5 600, do nawet 9 000 $.[1].

Jak naprawić błąd 500

Tak jak wspomnieliśmy, błąd 500 leży po stronie serwera, zatem sam użytkownik nie może sobie z nim poradzić. Może jedynie sprawdzić, czy nie jest to chwilowy błąd. Nie informuje nas on dokładnie o przyczynie błędu, a jedynie o jego rodzaju. Jego rola sprowadza się do przekazania informacji administratorowi, który zbada i ustali przyczynę błędu, aby jak najszybciej zniwelować go i przywrócić funkcjonowanie strony.
To, co może zrobić:

  • sprawdzić uprawnienia do plików i folderów. Zrobi to za pomocą FTP
  • sprawdzić dostępne wtyczki
  • wyczyścić pamięć podręczną przeglądarki
  • sprawdź konfigurację serwera

Ze względu, że nie dostajemy pełnej informacji na temat źródła błędu, może zdarzyć się również, że to chwilowa niedostępność serwera, a problem zniknie w ciągu chwili. Aby to sprawdzić, możesz:

  • odświeżyć stronę;
  • wyczyścić pamięć podręczną przeglądarki



Źródło:

[1] https://flyonthecloud.com/pl/blog/disaster-recovery-plan/

Poczytaj więcej na naszym blogu

Znajdź interesujący Cię artykuł

Wybierz kategorię