Meblopol24.pl – “Nie trzeba być fachowcem … potrzeba chęci i odpowiedniego lakieru”

Hosting

Meblopol24.pl – “Nie trzeba być fachowcem … potrzeba chęci i odpowiedniego lakieru”

Daniel B. Drożdż

Polska jest czwartym największym eksporterem mebli na świecie. O dynamicznym rozwoju branży świadczy między innymi rozwój tego sektora w przestrzeni online. O wyposażenie każdego warsztatu stolarskiego dba marka meblopol24.pl, sprzedając swoje produkty za pośrednictwem sklepu internetowego. O specyfice branży, kanałach dystrybucji i strategii promocyjnej opowiada specjalista ds. e-commerce Adriana Karpińska.

Meblopol24 niedługo będzie obchodził pierwszą rocznicę swojej działalności. Skąd pomysł na sklep?

Zgadza się, w grudniu 2017 będziemy obchodzili pierwszą rocznicę działalności sklepu Meblopol24.pl. Biorąc pod uwagę badania, które wskazują, że w Polsce 42% użytkowników Internetu robi zakupy w sklepach internetowych, pomysł na działalność online był czymś naturalnym. Meblopol powstał jako sieć hurtowni stacjonarnych. Po latach przyszedł czas na wykonanie kolejnego kroku. Zdecydowaliśmy się na rozwój marki on-line. Działalność w Internecie otwiera możliwość dotarcia do szerokiego grona klientów, nie tylko w naszym regionie. Pozwala na szerszy zakres działań i z nim związany rozwój sklepu i marki.

Wróćmy do początku Państwa działalności online. Który z aspektów budowania sklepu w sieci przyniósł najwięcej trudności? Jak wygląda wybór platformy i realizacja projektu graficznego?

Budowanie sklepu jest złożonym procesem i wymaga doświadczenia, dlatego skorzystaliśmy z gotowych rozwiązań. To zdecydowanie ułatwiło część pracy i pomogło w budowaniu platformy. Skupiliśmy się na technicznych aspektach. Głównie zależało nam na prawidłowym połączeniu z istniejącym systemem ERP. Wraz z firmą programistyczną poświęciliśmy wiele godzin na planowanie struktury systemu, następnie na testy i udoskonalanie. Zdecydowaliśmy się na  samodzielną licencję Shoper. O takim wyborze przesądziło kilka aspektów: możliwość spięcia z istniejącym ERP, wsparcie techniczne i co bardzo ważne – możliwość rozwoju sklepu w przyszłości. Uwzględniliśmy także fakt, że oprogramowanie Shoper jest przyjazne dla Google. Naszym zdaniem to optymalne rozwiązanie na start. Co ważne, strona jest w pełni responsywna, dostosowuje się do urządzeń na których jest wyświetlana.

W kwestii projektu graficznego zależało nam na tym, aby sklep był przede wszystkim przyjazny dla klienta. Zdecydowaliśmy się na kolory, które nawiązują do logo marki. Największą uwagę skupiliśmy na intuicyjności obsługi witryny. Pracowaliśmy na makietach, czyli prototypach kolejnych podstron. Dzięki temu mogliśmy przeanalizować funkcjonalność i układ strony. Wypróbowywaliśmy różne ułożenia poszczególnych elementów takich jak: menu górne, belka i wiele drobiazgów, które są kluczowe w interakcji pomiędzy użytkownikiem a sklepem. Projekt graficzny był efektem końcowym złożonych prac.

W każdej branży ważna jest nazwa. Połączona z dobrym adresem WWW może przynieść sukces. Jak ocenia Pani rozpoznawalność domeny meblopol24.pl?

Nazwa meblopol24.pl jest naturalnym nawiązaniem do nazwy firmy T.G. Meblopol sp. z o.o. Dodatkowo „24” sugeruje możliwość zakupów przez całą dobę. Zależało nam, aby sklep miał w nazwie właśnie „meblopol”. Sprawdziliśmy dostępność wolnych domen. Ta, w naszej ocenie, była najkorzystniejszym wyborem. Myślę, że łatwo ją zapamiętać.meblopol24

Proszę opowiedzieć o specyfice branży stolarskiej. To dość konkurencyjny obszar rynku, jakie działania promocyjne wykorzystuje marka?

Tak, jest to dość specyficzna branża. Zdecydowanie łatwiej jest sprzedawać produkty, które kupowane są pod wpływem impulsu i emocji. W przypadku asortymentu prezentowanego na meblopol24.pl trudno o nieprzemyślane zakupy. To z reguły decyzje, które są wynikiem bieżącego zapotrzebowania na dany asortyment bądź długofalowego planowania. Dlatego staramy się, aby informacje o produktach były pełne i wartościowe dla klienta. Ważne, aby użytkownik znalazł odpowiedź na pytanie, czy produkt, który aktualnie ogląda, będzie odpowiedni do zastosowania w realizowanym przez niego przedsięwzięciu.

Nasze działania promocyjne wynikają ze specyfiki rynku. Nie chcemy spamować niepotrzebnymi wiadomościami, dążymy do przekazywania ważnych informacji za pośrednictwem różnych kanałów. Stawiamy na działania związane z pozycjonowaniem sklepu. Odpowiednia optymalizacja pozwala na wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Działania te wspieramy kampaniami AdWords, które pozwalają dotrzeć do klienta „tu i teraz”, kiedy faktycznie potrzebuje naszego produktu. Działamy również w mediach społecznościowych oraz cyklicznie wysyłamy newslettery.

Czy jako firma działająca online konkurują Państwo z markami działającymi stacjonarnie? Czy koszty utrzymania „wirtualnego lokalu” tj. strony internetowej są niższe niż wynajmu tradycyjnego lokalu?

meblopol24.pl praca w zakładzie stolarskim

W naszej branży sklep internetowy podobnie jak stacjonarny ma pomieszczenia magazynowe i biurowe. Także są to koszty porównywalne. Każdy kto już prowadzi sklep internetowy, z pewnością zgodzi się ze mną, że koszty promocji w Internecie nie są niższe od tych tradycyjnych. Do tego należy doliczyć koszty obsługi technicznej oraz wynagrodzenia pracowników obsługujących sklep. Asortyment meblopol24.pl to towary wielkogabarytowe, dlatego trudno porównać prowadzenie sprzedaży w naszej branży do np. sklepu kosmetycznego. Jak łatwo się domyślić, kosmetyki można przechować w dużo mniejszym pomieszczeniu. W naszym przypadku, koszt utrzymania magazynów jest o wiele wyższy. Biorąc pod uwagę te czynniki możemy stwierdzić, że koszty sklepu stacjonarnego i internetowego są podobne. W takim zestawieniu warto jednak podkreślić, że zasięg sklepu internetowego jest o wiele szerszy.

Przygotowując się do wywiadu przetestowaliśmy stronę pod kątem SEO, zauważamy, że publikowane treści są w pełni unikatowe. Ile czasu pochłania praca nad contentem i jakie przynosi efekty?

Dziękuję. Odpowiednio przeszkolony personel dba, aby treści publikowane na stronie były unikalne i jak już wcześniej wspomniałam wartościowe dla klienta. Dbamy o to, aby teksty nie były tylko treściami pisanymi stricte pod pozycjonowanie. Oczywiście zajmuje to wiele czasu. Nie ma dnia, aby nie było podjętych prac związanych z doskonaleniem contentu. Z pewnością jest to proces czasochłonny i wymagający systematyczności.

Regularne publikacje pojawiają się także na Państwa blogu. Czy jest to miejsce dedykowane wyłącznie pasjonatom branży stolarskiej? Czy może Pani zdradzić jaki typ wpisów cieszy się największą popularnością?

Nie ukrywam, że niektóre artykuły powstają z myślą o pasjonatach, ale nie tylko. Umieszczamy wiele porad i informacji, które mogą okazać się przydatne osobie nie będącej ani stolarzem, ani majsterkowiczem. Treści są tak konstruowane aby osoba nie znająca branży mogła znaleźć odpowiedź na proste pytanie typu: „Czym mogę pomalować drewniany stolik na balkon?”. Nie trzeba być fachowcem, aby zająć się odmalowaniem stolika. Potrzeba chęci i odpowiedniego lakieru, który można znaleźć w naszym sklepie.

Statystyki podpowiadają, że najczęściej czytane są poradniki. Szczególnie odwiedzane są wpisy:

Proszę określić zasadę jaką kierują się Państwo w wyborze partnerów biznesowych. Prowadzenie tego typu działalności to współpraca z wieloma dostawcami. Na co warto zwrócić uwagę przy wypracowywaniu biznesowych relacji? ?

Współpraca z dostawcami to ciężka praca naszego Działu Zakupu. Dostawcy, których produkt prezentujemy na meblopol24.pl to sprawdzone i doświadczone grono producentów krajowych i zagranicznych. W przypadku sklepu internetowego ważne jest, aby dostawca realizował zamówienia na czas. Nawiązując biznesowe relacji zwracamy szczególną uwagę właśnie na ten aspekt, bez tego nie może być continuum sklepu.

meblopol kei.pl

Black Friday. Gorący czas wyprzedażowy. Czy marka prowadzi działania marketingowe w związku z listopadowymi promocjami.

Tak. W tym roku przymierzamy się do akcji Black Friday. Działania marketingowe są na etapie projektowym. Szczegóły będziemy publikować na bieżąco w social mediach i na stronie sklepu.

Czy mają Państwo poczucie, że korzystanie z serwera dedykowanego jest odpowiednim zabezpieczeniem w momentach dużego obciążenia strony?

Zdecydowanie tak. Serwer dedykowany Kei.pl jest dla nas na wyłączność. Dzięki temu strona działa stabilnie i z optymalną prędkością. Nasz dział IT ma dostęp do panelu administracyjnego, monitoringu pracy serwera oraz, co bardzo istotne, całodobowej pomocy technicznej. W przypadku dużej firmy jest to dobre rozwiązanie, które w pełni zabezpiecza naszą stronę.

Przed czym chciałaby Pani ustrzec osoby rozpoczynające swoją przygodę z e-commerce i biznesem online?

Przede wszystkim należy pamiętać o dokładnym przeanalizowaniu rynku, który dynamicznie się zmienia. Usługi, które były niszowe jeszcze 10 lat temu, dziś najczęściej występują w standardzie. Konkurencja rośnie z dnia na dzień, co chwilę powstaje kolejny sklep… jeśli startując z projektem nie zadbamy o wyróżnienie, nasz sklep może nie przetrwać roku. Trzeba mieć pomysł na swój biznes i skrupulatnie go realizować. Odpowiadać na potrzeby klientów i reagować na ciągle zmieniające się trendy. Posiadanie sklepu online można porównać do zwykłego bazaru. Nowa witryna to kolejny stragan na rynku. Na początku może być jednym z wielu, jeśli jednak zapracuje na wizerunek, dobrą ofertę i miłą obsługę – może stać się najczęściej odwiedzanym miejscem na rynku. Osobom rozpoczynającym przygodę ze commerce mogę podpowiedzieć: „Po pierwsze – wyróżnij swój sklep spośród innych”.

Ale jak to zrobić?

Przede wszystkim działać w oparciu o przemyślane strategie marketingowe. Nie wolno myśleć – „jak już mam nowocześnie zaprojektowany sklep to nic nie muszę z nim robić”. Nic bardziej mylnego – witryny sklepów starzeją się, trzeba nadążać za zmianami, a najlepiej je wyprzedzać. Początkującym osobom chciałabym też powiedzieć: na starcie sklepu nie daj się namówić firmom wdrażającym na funkcjonalności, z których nie będziesz korzystać – to niepotrzebna inwestycja. Zadbaj o zaplecze techniczne – profesjonalny hosting strony i pozycjonowanie. O SEO można dbać we własnym zakresie, ale błędy jakich się dopuścisz będą działały na twoją niekorzyść.

Nie zaniedbuj klienta  – obsługa powinna być zawsze na najwyższym poziomie. Nie oszukuj i nie lekceważ klienta – w ten sposób możesz go tylko stracić. Naucz się mówić szczerze „przepraszam”. Nie ma osoby która nie popełnia błędu – ważne jest jakie działania podejmiesz w kolejnym kroku. Kończąc myśl dodam tylko jedno… – jeśli nie interesujesz się e-commerce, nie prowadź sklepu internetowego sam! Zatrudnij specjalistów lub zaplanuj inne przedsięwzięcie biznesowe ?

Bardzo dziękujemy za rozmowę! Życzymy dalszych sukcesów w rozwoju marki online

Jak podobał Ci się ten artykuł?
4.5
Liczba ocen: 2
Meblopol24.pl – “Nie trzeba być fachowcem … potrzeba chęci i odpowiedniego lakieru”

Daniel B. Drożdż

W Kei.pl odpowiedzialny za marketing internetowy, w szczególności SEO/SEM, analitykę i wdrożenia rozwiązań UX i e-commerce. Marketer z wykształcenia i pasji z ponad 10-letnim doświadczeniem. Certyfikowany specjalista Google Ads. Związany z rynkiem hostingowym od 2016 r.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *