Domeny, Hosting
Kupiłem hosting – co dalej?
Co znajdziesz w tym artykule:
Mamy domenę, hosting i stronę www. Jak połączyć to wszystko w sprawnie działającą całość?
Zakup hostingu i własnej, odpowiednio dobranej domeny oraz przygotowanie projektu strony internetowej, to dla wielu osób zamknięcie projektu „moja obecność w internecie”. Jednak w rzeczywistości jest to dopiero zakończenie jednego z etapów. Nim strona rzeczywiście będzie widoczna, a my będziemy mogli korzystać z poczty, czy serwerów ftp znajdujących się w naszej domenie – konieczne są odpowiednie konfiguracje i przygotowanie całości.
Widoczność strony pod domeną
Pierwszym krokiem jest odpowiednia konfiguracja domeny internetowej – dzięki temu Twoja strona będzie widoczna pod oczekiwanym adresem.
Musisz samodzielnie skonfigurować domenę. Praktycznie, u każdego dostawcy proces ten wygląda odrobinę inaczej. Warto więc zapoznać się z poradnikami przygotowanymi w ramach oferowanej pomocy technicznej.
W panelu administracyjnym Kei.pl – Webas – skonfigurowanie domeny jest bardzo proste. Wystarczy wybrać odpowiedni formularz i w jednym miejscu dodać domenę i skonfigurować serwery nazw. – mówi Grzegorz Pawelec, Dyrektor ds. sprzedaży, Centrum Danych Kei.pl.
Jeśli domenę zarejestrowałeś w innej firmie niż hosting Twoim kolejnym krokiem powinno być tzw. złożenie delegacji domeny na odpowiednie adresy serwerów DNS. Jest do operacja wykonywana w panelu administracyjnym firmy, w której kupiłeś domenę.
Co to są DNSy? Mają za zadanie powiązanie nazw domenowych z numerami IP usług w sieci. Adresy serwerów nazw pozwalają przeglądarkom na odpowiednią interpretację wpisywanych adresów. Dzięki niemu nazwa znana powszechnie przez internautów jest tłumaczona na odpowiadający jej adres IP.
Aby nasza strona była widoczna po wpisaniu jej domeny w pasku adresu przeglądarki, konieczne jest wgranie wszystkich potrzebnych plików na serwer. Najprostszą metodą jest użycie specjalnego programu – tzw. klienta FTP. Aby to zrobić, przykładowo w programie WinSCP, musisz w polu „nazwa hosta” wprowadzić adres serwera FTP, a następnie, używając loginu i hasła, połączyć się z odpowiednim katalogiem na serwerze.
Jesteś już zalogowany? Teraz wgraj pliki strony do odpowiedniego katalogu. Kliknij dwukrotnie w jego ikonkę, a następnie przeciągnij pliki swojej witryny do tego właśnie katalogu.
Narzędzia w Twojej domenie
Jednym z najpopularniejszych narzędzi, jakie każda firma powinna mieć we własnej domenie, jest poczta elektroniczna. Aby bez przeszkód korzystać ze skrzynki e-mail musisz najpierw ją skonfigurować. Można to uczynić w panelu administracyjnym udostępnionym przez hostingodawcę.
Jednak zanim skonfigurujesz skrzynki dla siebie i swoich pracowników zastanów się nad systematyką nadawania nowych adresów. Przyjmij konkretny schemat np. imię.nazwisko@[domena] lub i.nazwisko@[domena]. Przede wszystkim trzymaj się go – to świadczy o profesjonalizmie.
Poza ustaleniem adresów dla poszczególnych pracowników pomyśl o przydzieleniu im odpowiedniej przestrzeni. Często używanym adresom takim jak biuro@[domena] czy marketing@[domena] przydziel więcej GB pojemności, tym rzadziej stosowanym mniej.
Ciekawą opcją oferowaną naszym Klientom są powiadomienia o zajętości poczty. W przypadku gdy liczba GB zajmowana przez wiadomości e-mail oscyluje w okolicy maksimum limitu zajętości, system automatycznie informuje o tym. – Komentuje Grzegorz Pawelec z Kei.pl Dzięki temu Klient może zwiększyć limit, bądź usunąć zbędne maile, zanim skrzynka okaże się przeciążona i przestanie przyjmować kolejne wiadomości e-mail.
Gdy męczy Cię wpisywanie adresów e-mail wszystkich pracowników zaangażowanych w projekt bądź chcesz wysłać ważną informację do wszystkich zatrudnionych osób z pomocą przychodzą tzw. listy pocztowe. Na pierwszy rzut oka wyglądają jak zwykły email, ale korespondencja jest rozsyłana na wiele adresów. Możesz także dokładne określić typy utworzonych list:
- otwarta – każdy może wysłać na nią korespondencję,
- zamknięta – dostępnej tylko dla subskrybentów
- moderowana – wiadomości może przesłać tylko określony moderator.
Jak ułatwić sobie pracę?
Jeśli prowadzisz np. sklep internetowy i codziennie chcesz synchronizować go z bazą produktów udostępnianych przez hurtownie – naprawdę nie musisz wykonywać tego ręcznie. Z pomocą przyjdzie Ci CRON.
Konfiguracja zadań w CRON dostępna jest na wszystkich usługach w Kei.pl (pakiety hostingowe, VPS, serwery dedykowane). Więcej o tym przeczytasz w naszej pomocy.
To specjalny program, tzw. demon systemowy, który umożliwia zaplanowanie działań dokonywanych przez serwer (cyklicznych, bądź dokonywanych o konkretnej porze). Gdy, codziennie o północy, chcesz zaktualizować dostępność produktów w swoim sklepie możesz użyć właśnie harmonogramu zadań CRON.
Jeśli dokonujesz często wielu zmian na serwerze pracę ułatwi Ci dostęp SSH do powłoki Shell. Umożliwia szybką i łatwą aktualizację, instalację, czy edycję plików bezpośrednio na serwerze, a to wszystko w ramach bezpiecznego połączenia. Musisz jednak pamiętać, że SSH pozwala na dostęp do serwera jedynie w formie tekstowej poprzez konsolę. Co to oznacza? Obsługę SSH można porównać do korzystania z komputera za pomocą systemu operacyjnego DOS.
Spodobał Ci się artykuł? Sprawdź naszą ofertę!
Poczytaj więcej na naszym blogu
-
Jak skonfigurować Git do pracy w GitHub?
Zainstalowałeś już Git w systemie? Teraz musisz podjąć kilka czynności konfiguracyjnych, aby móc pracować w jego środowisku. Gita konfiguruje się za pomocą polecenia git config. Pozwala ono odczytać i modyfikować ustawienia, za pomocą których przejmiesz kontrolę nad jego działaniem. -
MySQL – czym jest, różnice między MySQL i SQL
SQL i MySQL to często spotykane terminy. Choć mogą wydawać się blisko spokrewnione, oznaczają tak naprawdę co innego. Znajomość różnic między nimi jest niezbędna, jest chcesz pracować z relacyjnymi bazami danych.