
Zarządzanie serwerami teraz jeszcze łatwiejsze – nowe funkcje w Panelu Klienta
10 lutego 2016Nowy Panel Klienta to jeden z projektów, z których jesteśmy wyjątkowo zadowoleni. Narzędzie pokazaliśmy światu w połowie zeszłego roku, ale na tym nie poprzestaliśmy. Przez cały czas trwały prace nad wdrożeniem kolejnych funkcji. Dziś możemy pokazać Wam pierwsze efekty 🙂
Zmiany zauważą wszyscy Klienci korzystający z serwerów dedykowanych. Największa nowość czeka jednak na osoby, które samodzielnie administrują swoimi maszynami. W Panelu Klienta pojawił się bowiem całkiem nowy moduł do zarządzania serwerami root. Zapraszamy na wycieczkę po nowych narzędziach.
Spis treści:
- Odświeżona lista serwerów dedykowanych
- Karta produktu – centrum dowodzenia serwerem
- Moduł root – duża nowość w Panelu
- Wszystkie adresy IP w jednym miejscu
Odświeżona lista serwerów dedykowanych
To pierwsza zmiana widoczna po zalogowaniu się do Panelu. Wybierając z lewego menu Usługi > Serwery dedykowane zobaczycie listę posiadanych maszyn. W nowej wersji Panelu znajdziecie na niej:
- własną nazwę serwera i jego typ,
- numer ID maszyny przydatny podczas kontaktu z naszym Działem Administratorów,
- liczbę serwerów wirtualnych działających na danej maszynie,
- daty utworzenia i wygaśnięcia usługi,
- informacje o wykorzystanym transferze i powierzchni dysków.
To jednak nie wszystko. Dodatkowe informacje są dostępne w widoku szczegółowym.
Wybierając z listy rozwijanej opcję szczegóły, przy każdym serwerze zarządzanym pojawiają się dwa wykresy obrazujące zużycie pamięci RAM i procesora w ciągu ostatniej doby. Dzięki temu można szybko sprawdzić, czy parametry nie są przekraczane. Szczegółowy widok pokazuje też dodatkowe informacje o podzespołach zamontowanych w serwerze – dyskach, pamięci i procesorze.
Nowością na liście usług jest ikona z kołem zębatym. To skrót do najczęściej używanych funkcji pozwalający szybko przejść do monitoringu pracy serwera lub uruchomić dodatkowy adres IP.
Karta produktu – centrum dowodzenia serwerem
Klikając w nazwę serwera na liście usług trafiamy do karty produktu. To miejsce będące swoistym „centrum dowodzenia” serwera. Na górze ekranu można wybrać własną nazwę maszyny. To funkcjonalność, o którą często nas pytaliście. Teraz wystarczy kliknąć Edytuj obok nazwy serwera i wybrać etykietę, która pozwoli Wam szybko zidentyfikować maszynę.
Poniżej znajdziemy informacje o serwerze i jego parametrach oraz sekcję z trzema zakładkami. Pierwsza z nich – Serwery wirtualne – to duża nowość w naszym Panelu Klienta. Zebraliśmy tu informacje o serwerach VPS utworzonych na danej maszynie. Stąd możecie zalogować się do panelu WebAs, sprawdzić wykorzystanie zasobów lub utworzyć nowy serwer wirtualny.
Kolejna zakładka – Monitoring – zawiera szczegółowe statystyki pracy serwera dedykowanego. Tu znajdziecie znane Wam wykresy z oprogramowania Zabbix. Dane można śledzić w ujęciu godzinnym, dziennym, miesięcznym i rocznym.
W ostatniej zakładce umieściliśmy listę adresów IP. Pamiętajcie, że nie znajdziecie tutaj wszystkich adresów. Zakładka zawiera tylko te adresy, które można przypisać do danego serwera dedykowanego i te, które już są do niego przypisane.
Moduł root – duża nowość w Panelu
Poważne zmiany czekają Klientów samodzielnie administrujących swoimi maszynami. Tu dzieje się najwięcej, bo moduł, który oddajemy w Wasze ręce to zupełnie nowe narzędzie w naszym Panelu Klienta.
Zacznijmy od karty produktu serwera root. Pełni ona podobną funkcję, co w przypadku serwerów zarządzanych, choć wygląda nieco inaczej. Nie ma w niej wykresów ze statystykami, bo na takich maszynach nie jest instalowane nasze oprogramowanie.
Użytkownicy serwerów root znajdą za to inne, użyteczne narzędzia. Pierwsze z nich to zdalna konsola. Dzięki niej można uzyskać zdalny dostęp do serwera, a adres URL konsoli pozwala przekazać dostęp innej osobie. W ten sposób można skorzystać z pomocy bardziej doświadczonego użytkownika.
Obok znajdziecie przyciski do zarządzania zasilaniem i systemem serwera. W tym miejscu można m.in. zresetować maszynę, gdy system przestanie odpowiadać.
Przy pomocy obrazu z naszego repozytorium wprowadziliśmy również możliwość uruchomienia systemu w trybie awaryjnym. System ten nie będzie instalowany na serwerze, więc nie ma obaw o utratę danych. Tryb awaryjny pozwala na wykonanie zaawansowanych operacji na serwerze w razie problemów z jego działaniem.
Wszystkie adresy IP w jednym miejscu
Chcąc zarządzać wszystkimi wykupionymi adresami, należy przejść do sekcji Adresy IP dostępnej w dziale Usługi w lewym menu. To kolejna nowość w Panelu Klienta.
Na liście znajdziecie informację o usłudze, do której przypisany jest adres. Sprawdzicie jego status (wolny, zajęty, w trakcie synchronizacji itp.) i transfer wygenerowany w ciągu ostatniego miesiąca. Narzędziem, które z pewnością docenicie jest wyszukiwarka. Wystarczy wpisać nazwę usługi, by zobaczyć przypisane do niej adresy IP.
Klikając w nazwę adresu można sprawdzić, ile transferu zostało wygenerowane przez przypisaną do niego usługę. Przydatnym rozwiązaniem jest możliwość generowania statystyk dla kilku adresów jednocześnie. Wystarczy zaznaczyć na liście interesujące nas pozycje i kliknąć przycisk Statystyki. Dlaczego to taka użyteczna funkcja?
Porównując dane z kilku adresów można szybko zidentyfikować ten, który generuje największy ruch. Na liście widać bowiem sumaryczny transfer dla każdego adresu, a czerwoną czcionką zaznaczono adresy, które wygenerowały największy ruch w danym dniu.
Jak widać na grafice powyżej, transfer jest wyrażony w megabajtach, jednak możecie łatwo to zmienić. Do wyboru jest kilka innych jednostek (od bajtów do terabajtów). To ułatwia monitorowanie transferu na usługach o niewielkim lub bardzo dużym ruchu.
Jednostka, którą wybierzecie z rozwijanej listy, pojawi się również w pliku z wyeksportowanymi danymi. Statystyki transferu można zapisać jako pdf lub arkusz kalkulacyjny ułatwiający pracę z danymi. Chcąc porównać ruch na kilku adresach, wystarczy zaznaczyć je na liście i wyeksportować do wybranego formatu.
Większość zmian opisanych w tym tekście znajdziecie już w swoich Panelach Klienta. Wystarczy zalogować się do nowej wersji narzędzia pod adresem panel.kei.pl. Pamiętajcie jednak, że niektóre funkcjonalności są dostępne tylko dla serwerów aktywowanych w ostatnim czasie (poznacie je po ID serwera, zaczynającego się od liter FRA).
Mamy nadzieję, że zmiany ułatwią Wam pracę z naszymi usługami. Zachęcamy do logowania się do Panelu i zapoznania się z nowościami. My tymczasem zabieramy się do pracy nad kolejnymi usprawnieniami, a do Was mamy prośbę – dajcie znać, jakie funkcje i narzędzia chętnie zobaczylibyście w naszym Panelu. Zgłaszajcie swoje pomysły i uwagi na stronie sugestie.kei.pl. Najpopularniejsze z nich będziemy wdrażać w naszych narzędziach.