Serwery VPS

Jak przyśpieszyć stronę na WordPressie?

Kei.pl

WordPress to jeden z najpopularniejszych silników www. O tym, że szybkość strony decyduje o finalizacji koszyka zakupowego nikogo przekonywać nie trzeba. Każda dodatkowa sekunda potrzebna na jej załadowanie to realny koszt. Optymalizacja stron jest dość obszernym zagadnieniem. Dzisiaj skupimy się szerzej na aspekcie szybkości. Dowiesz się jak przyśpieszyć stronę na WordPressie?

3 sekundy to maksymalny czas, w którym jako użytkownicy oczekujemy, że dana strona będzie dostępna. W rezultacie, jeżeli ta, ładuje się dłużej, opuszczamy ją. Jak temu zapobiec? Poznaj dobre praktyki związane z przyśpieszaniem strony na WordPressie.

Szybkość strony. Zbadaj jak to wygląda obecnie

Szybkość ładowania się strony, to inaczej czas liczony od momentu wysłania żądania (wpisany adres www w przeglądarkę, kliknięcie w dany link) do momentu kiedy strona się załaduje, a użytkownik będzie mógł z niej w pełni korzystać. Czy moja strona działa stosunkowo szybko? Jak to sprawdzić?

Google Analytics

Najprostszym sposobem zbadania szybkości Twojego WordPressa jest analiza parametrów w Google Analytics. W tym celu zaloguj się do swojego konta i przejdź kolejno do Zachowanie >> Szybkość witryny >> Czas wczytywania. Tutaj znajdziesz informacje o średnim czasie wczytywania się strony w porównaniu ze średnią witryny.
Odwiedź zakładkę szybkość witryny – prędkość, w której znajdziesz informacje dotyczące, m.in. takich parametrów jak: średni czas wczytywania strony, średni czas przekierowania, czy średni czas połączenia z serwerem.

Szybkość strony. Googlr Analytics

Analizie parametrów możesz poddać zarówno witrynę ogółem, jak i konkretne podstrony. W sekcji Zachowanie > Szybkość Witryny. Wskaż przedział czasowy, który chcesz poddać analizie.

Google PageSpeed Insight

Bezpłatne narzędzie udostępnione przez Google, analizuje szybkość ładowania się strony, zarówno dla wersji desktopowej jak i mobilnej. W erze trendu mobile first, nie możemy tego pomijać. Wpisując dany adres strony www otrzymujemy ocenę w zakresie od 1 do 100.

  • 0-49 pkt – zły wynik (na czerwono),
  • 50-89 pkt – umiarkowanie (na pomarańczowo,
  • 90-100 – dobry (na zielono).

Na wyniki składają się zarówno dane laboratoryjne jak i origin summary. Poprzez dane laboratoryjne rozumiemy te otrzymywane według przyjętych reguł w środowisku kontrolowanym. Oznacza to, że oceniany jest czas pierwszego wyrendowania treści, czas pełnej interaktywności, czy indeks szybkości. Drugie z nich, origin summary dotyczą danych rzeczywistych otrzymanych w okresie 28 dni, poprzez rzeczywiste wizyty użytkowników w Twoim serwisie.

Jak przyśpieszyć stronę? Google PageSpeed Insight.

Kluczowe elementy. Core Web Vitals

Szybkość od dawna znajduje się w kręgu zainteresowania Google, jednym z jego przejawów jest Core Web Vitals, czyli zbiór podstawowych wskaźników internetowych, ogłoszonych przez Google w 2020 roku. Przede wszystkim ich celem jest zweryfikowanie użyteczności strony, a tym samym wspieranie doświadczeń użytkownika. Analizuje i sprawdza parametry związane z szybkością, responsywnością a także stabilnością wizualną strony. Związane są z czasem.

1. Largest Contentful Paint (LCP),
2. First Input Delay (FID),
3. Cumulative Layout Shift (CLS)

Więcej o Core Web Vitals znajdziesz w jednym z naszych artykułów poniżej.

Jak przyśpieszyć stronę na WordPressie?

Szybkość ładowania się strony przesądza i warunkuje liczbę założonych konwersji. Ma znaczenie zarówno dla SEO, jak i dla UX. Zatem jak przyśpieszyć stronę na WordPressie? Zacznij od ustalenia przyczyny.

Dlaczego moja strona wolno się ładuje

Przyczyn wolnego ładowania się stron może być na prawdę wiele. Do nich zaliczmy zarówno te, związane z infrastrukturą, jak i ze stroną. Wśród najpopularniejszych przyczyn są:

  • brak kompresji multimediów,
  • brak optymalizacji kodu strony,
  • przeciążenie ilością zainstalowanych wtyczek,
  • niedopasowana infrastruktura (np. wzrost odwiedzin, a hosting współdzielony).

Dlaczego to takie ważne?

Szybka strona to poprawa doświadczeń użytkownika, ta z kolei pociąga wzrost konwersji. Każda sekunda ma realną wartość dla użytkownika.

  1. Wzrost konwersji
    Szybkość strony wpływa na sprzedaż. To zależność, której świadomi jesteśmy od dawna. Potwierdzają to badania 47% użytkowników oczekuje, że strona internetowa załaduje się w 2 sekundy lub krócej. Aż 40% osób porzuca stronę internetową, której załadowanie zajmuje więcej niż 3 sekundy. [2] Czytamy również, że 1 sekunda opóźnienia w odpowiedzi witryny może spowodować 7% spadek konwersji. Dlatego też łatwo obliczyć, że jeśli sklep internetowy generuje sprzedaż na poziomie 100 000 złotych dziennie, 1 sekundowe opóźnienie strony może potencjalnie kosztować 21000 złotych w skali miesięcznej i 252 000 zł w ujęciu rocznym.[3]

  2. Czynnik rankingowy
    Jak wspominaliśmy wcześniej, Google wraz z aktualizacją algorytmu Core Web Vitals bierze pod uwagę sygnały dotyczące jakość strony, poddając uwadze także jej szybkość. Jeśli witryna ładuje się zbyt długo, Google obniża jej pozycję w wynikach wyszukiwania, oznaczając jednocześnie jako mało przyjazną użytkownikowi.

    >> Więcej o optymalizacji strony zgodnie z Core Web Vitals przeczytasz w naszym wpisie blogowym.

  3. Niższe koszty reklam w sieci Google
    Prowadząc działania reklamowe w sieci Google, efektywność Twoich działań uzależniona jest od otrzymanego tzw. wyniku jakości (Quality Score),

Na wynik jakości wpływają oceny z 3 obszarów. Jest on ustalany na podstawie:

  • Przewidywanego współczynnika klikalności (CTR): prawdopodobieństwo, że użytkownik kliknie reklamę po wyświetleniu.
  • Trafności reklamy: w jakim stopniu reklama odpowiada intencji użytkownika wyszukującego dane hasło.
  • Jakości strony docelowej: stopień trafności i przydatności strony docelowej dla użytkownika, który kliknie Twoją reklamę.[4]

    Jednym z kryterium branym pod uwagę jest szybkość wczytywania się witryny. Im ten wynik lepszy, tym efektywniejszy Twój budżet.

Jeśli czas wczytywania strony wydłuży się z 1 sekundy do 3 sekund, współczynnik odrzuceń wzrasta o 32%.
Jeśli czas wczytywania strony wydłuży się z 1 sekundy do 6 sekund, współczynnik odrzuceń wzrasta o 106%[1]

Google

Jak przyśpieszyć stronę na WordPressie?

  1. Przegląd wtyczek
    Strona na WordPress wolno się ładuje z powodu ilości wtyczek. Zweryfikuj, które rzeczywiście są Ci niezbędne. Każda z wtyczek to dodatkowe linijki kodu dla Twojej strony. Sprawdź również, czy w ich portofolio nie znajdują się te, które mają takie samo działanie. Przykładem może być Meta slajder i Cyclone Slider 2. Cżesto dzieje się tak, że w poszukiwaniu najlepszego rozwiązania, testowaliśmy kilka, a po wybraniu właściwego nie usunęliśmy tych niepotrzebnych.

  2. Kompatybilna wersja PHP
    Aktualna wersja PHP, to z jednej strony wzmożone bezpieczeństwo strony, z drugiej zaś szybsza strona WordPress. Każda z pojawiających się wersji PHP osiąga w testach lepszą wydajność, a tym samym wpływa na szybkość strony www. Im wersja PHP jest wyższa (nowsza), tym proces odczytywania i przetwarzania skryptów przebiega szybciej. Użytkownicy Kei.pl mogą korzystać już z najnowszej wersji PHP, jaką jest 8.0.

  3. Aktualizacja strony i jej komponentów do najnowszej – aktualnej wersji
    Jeżeli Twoja strona bazuje na dużej ilości zdjęć, ich kompresja wydaje się wręcz obowiązkiem. Zbyt duża waga zdjęć, powoduje niepotrzebne obciążenie Twojej witryny, co ma odzwierciedlenie w szybkości ładowania się stron WordPress.

    Zanim wrzucisz zdjęcia, poddaj je wstępnej obróbce. Przeskaluj grafikę, aby najdłuższy jej bok miał maksymalnie 1920 px oraz skompresuj jego wagę. W tym celu możesz skorzystać z bezpłatnych narzędzi internetowych, jak np. TINY. W przypadku gdy wrzucasz dużą ilość zdjęć i potrzebujesz narzędzia, które automatycznie zmniejszy wagę i rozmiar każdego dodawanego elementu skorzystaj z wtyczki WP Smush – Image Optimization. Za jej pomocą skompresujesz wszystkie grafiki, jakie dodajesz na WordPressa. Zarówno w formacie .jpeg, .png jka i .gif.

  4. Serwer
    Szybki serwer rzeczywiście potrafi wynieść Twoją stronę na wyżyny. Oczywiście, pamiętaj, że to jeden z kilku elementów, które wspólnie przekładają się na osiągi Twojej strony. Wybierając serwer zwróć uwagę, nie tylko na parametry, ale również na technologię, które obsługuje. Szybkie dyski NvMe, technologia Varnisch cache, Redis cache odczuwalnie przyśpieszają ładowanie się stron.

Serwer odpowiadający potrzebom WordPressa

W portfolio Kei.pl znajdziesz serwer odpowiadający potrzebom WordPressa. Serwery VPS z funkcją wpSpeed, skonfigurowane są pod skrypt WordPress + WooCommerce. Jego technologia bazuje na Varnish cache oraz Redis cache, tak by odczuwalnie przyśpieszyć działanie Twojej strony zbudowanej w oparciu o WordPress.

Przyśpiesz swoją stronę nawet o 97 procent

Varnish cache

Varnish cache jako akcelerator aplikacji internetowych działa w trybie reserve proxy. To oznacza, że otrzymywane żądanie jest procesowane w następujący sposób: zamiast bezpośrednio do serwera, żądanie jest odbierane przez Varnisha. Po weryfikacji przekazywane jest dalej do serwera webowego, który po wykonaniu sowich czynności zwraca zapytanie do Varnisha, a następnie ten do przeglądarki użytkownika. Warto zaznaczyć, że Varnish ma możliwość przechowywania odpowiedzi, jakie otrzymuje od serwera webowego. Jest to tak zwana pamięć podręczna. Oznacza ona, że w przypadku pojawienia się takiego samego zapytania, serwet zapamięta je i odpowiedź zostanie zwrócona właśnie z pamięci podręcznej, bez konieczności przechodzenia całego procesu od nowa. Co to oznacza? Krótszy czas reakcji, znaczenia redukcja obciążenia serwera www.

Redis cache

Redis cache, to technologia znacznie zmniejszająca liczbę zapytań do bazy danych MySQL. Dzięki niej przechowywane i udostępniane są struktury danych. Zaliczmy do nich m.i., jak: ciągi znaków, mapy bitowe, czy hiperloggi i inne. Traktowany jest jako broker komunikatów lub pamięć podręczna. Znajduje zastosowanie jako cache dla zapytań wysyłanych do serwera mysql. Technologia przechowuje określoy zestaw danych w pamięci RAM, a w przypadku zapytania, takie żądania jest obsługiwane znacznie szybciej.

Szybkość, jaką potrzebuje Twoja strona. Przeczytaj podsumowanie naszych testów:

Jak przyśpieszyć stronę na WordPressie i zadbać o doświadczenia użytkownika? Optymalizacja powinna dotyczyć zarówno samej strony, jak i jej zasobów. Szybsza strona to więcej odwiedzin, mniejszy współczynnik odrzuceń, a w konsekwencji więcej konwersji i pomoc w uzyskaniu wyższych pozycji w Google Ads. Czy sprawdzasz regularnie parametry Twojej strony?

Źródło:
[1] https://support.google.com/webmasters/answer/9205520?hl=en
[2] https://www.egospodarka.pl/172035,Dlaczego-szybkosc-ladowania-strony-ma-znaczenie-i-jak-ja-poprawic,1,12,1.html
[3] tamże.
[4] https://support.google.com/google-ads/answer/6167118?hl=pl

Jak podobał Ci się ten artykuł?
3.4
Liczba ocen: 5
Jak przyśpieszyć stronę na WordPressie?

Kei.pl

Naszym głównym celem jest wsparcie dla biznesu, pomagamy w projektowaniu infrastruktury serwerowej, zarządzamy rozwiązaniami serwerowymi, doradzamy, dbamy o bezpieczeństwo danych. Dzielimy się wiedzą i doświadczeniem zdobytą od 2000 roku, a potwierdzeniem są projekty zrealizowane dla Klientów według ich indywidualnych pomysłów do których dołożyliśmy cegiełkę w postaci naszych usług, tak aby mogli poświęcić czas na rozwijanie własnego biznesu bez obawy o sprawy związane z codziennym administrowaniem usługami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.