Domeny

Dziś obchodzimy Dzień Domeny – poznaj jej historię

Daniel B. Drożdż

32 lata temu firma Symbolics zarejestrowała pierwszą domenę komercyjną symbolics.com. Domena ta stała się symbolem początku rynku domen i właśnie na jej cześć obchodzimy święto: Dzień Domeny. Z tej okazji postanowiliśmy prześledzić historię domen.

Na początku był… ciąg cyfr

Wszystko zaczęło się od opracowania systemu Domain Name System, w skrócie DNS. Można stwierdzić, że pełni on rolę tłumacza między człowiekiem a komputerem. Tłumaczy przyjazne dla nas, użytkowników sieci, nazwy domen na odpowiedni ciąg cyfr tworzących adres IP danej strony. Wcześniej aby wejść na stronę trzeba było wpisać ciąg cyfr, który jak możemy się domyślić, nie był łatwy do zapamiętania, co na pewno utrudniało korzystanie z sieci i było dość uciążliwe.

Prace nad stworzeniem DNS sięgają roku 1983. Po dwóch latach, w styczniu 1985 roku, zdefiniowano domeny najwyższego poziomu, w tym .com, .edu, .gov i zarejestrowano pierwszy adres nordu.net. Pod domeną działał serwer organizacji Nordic Infrastructure for Research&Education, której celem było umożliwienie współpracy naukowców z krajów skandynawskich.

Biznes idzie śladami nauki

Pierwsze lata Internetu związane są ściśle z działalnością wojska i środowiskiem naukowym. Jednak potencjał sieci odkrył szybko biznes. W marcu 1985 roku firma Symbolics Incorporated zarejestrowała pierwszą domenę komercyjną symbolics.com. Obok tego adresu na liście najstarszych domen pojawiają się witryny znanych nam wielkich przedsiębiorstw: Xerox.com, HP.com, IBM.com z 1986 roku oraz Apple.com z 1987 roku. Co ciekawe, firma Microsoft zarejestrowała swój adres dopiero pięć lat później.

W 1995 roku odnotowano rejestrację domeny Yahoo.com, a dopiero dwa lata później, jesienią 1997 roku, adres znany obecnie nam wszystkim – Google.com. O nazwie wyszukiwarki krąży anegdota, że powstała przez pomyłkę. Początkowo wyszukiwarka miała nazywać się jak 10 do setnej potęgi, czyli Googol, ale Larry E. Page popełnił błąd podczas rejestracji i w taki sposób powstał adres google.com. Jak było naprawdę? Tego niestety nie wiemy.

Domeny w przeliczeniu na dolary

Do 1995 roku rejestracja domen była darmowa. Ceny pojawiły się po wyrażeniu zgody przez National Science Foundation na pobieranie opłat przez firmę konsultingową Network Solutions. Rejestracje domeny kosztowały od 100$ na okres dwóch lat. Na pierwszy rzut oka wydaje się wiele w stosunku do obecnych kilku dolarów, ale to nic, jeśli porównamy te koszty z transakcjami na rynku wtórnym. Domena .com od lat pełni rolę lidera. Co roku odnotowuje największe ilości rejestracji. Z tego powodu zaczyna maleć liczba wolnych nazw w tej końcówce. To bezpośrednio wpływa na wzrost sprzedaży na rynku wtórnym. Właściciele domen odsprzedają atrakcyjne adresy WWW. Czy im się to opłaca? Liczby mówią same za siebie.

W styczniu 2015 roku Rick Schwartz sprzedał domenę Porno_com za niemal 9 milionów dolarów. Domena whisky_com zmieniła swojego właściciela za jedyne 3.1 miliona, a Yopuxi_com za 2,43 miliona. 1,96 miliona dolarów zapłacono za adres 37_com, a 3,6 miliona za MI_com. Takie transakcje potwierdzają, że domeny są nieruchomościami XXI wieku. Ci, którzy niegdyś mieli pomysł na dobry adres, teraz po kilku latach mogą stać się milionerami i to za skutkiem jednej transakcji. A zapotrzebowanie na adresy w Internecie ciągle rośnie, co sprzyja rozwojowi rynku wtórnego. Obecnie odnotowanych jest ponad 127,7 miliona zarejestrowanych domen .com i codziennie ich przybywa.

Co na to Polska?

Początek polskiego rynku domen zbiega się z okresem początku Internetu. Debiut polskiej domeny najwyższego poziomu .PL miał miejsce 30 kwietnia 1991 roku, kiedy to Jan Sorensen, pełniący rolę szefa Ośrodka Komputerowego Uniwersytetu Kopenhaskiego, dodał domenę .PL do systemu DNS. Następnie w tym samym roku powołano Naukową i Akademicką Sieć Komputerową, w skrócie NASK, która jako pierwsza nawiązała kontakt z Uniwersytetem w Kopenhadze korzystając z protokołu IP. Dziś NASK pełni rolę krajowego rejestru nazw internetowych w domenie .PL. Usługi rejestracji domen świadczą jego partnerzy.

Niestety nie wiemy na 100%, która  „peelka” była pierwsza. Bez wątpienia najwcześniej rezerwowane były adresy ośrodków akademickich i administracji państwowej, które stosowały domeny funkcjonalne z rozszerzeniami edu.pl i gov.pl. Ustalenie pierwszej domeny w rozszerzeniu głównym .PL jest utrudnione, gdyż na początku lat 90. serwery NASK zostały zresetowane i od tej pory przy dacie rejestracji najstarszych domen widnieje data 1 stycznia 1995. Z niepotwierdzonych źródeł wynika, że prawdopodobnie pierwszą zarejestrowaną domeną .PL jest domena computerland.pl z 1994 roku.

Odwieczny spór Onet czy WP

Cały czas trwa spór o to, który portal informacyjny ma większy zasięg, więcej odbiorców, a co za tym idzie daje większe możliwości. W zależności od parametru porównania każdy z graczy przedstawia się jako lider polskiego rynku. Jedno jest pewne – pierwsza na rynku była Wirtualna Polska, której domena została zarejestrowana z początkiem 1995 roku. Dopiero rok później powstała strona OptimusNet, dziś znana pod skróconą nazwą Onet.pl, która początkowo pełniła rolę katalogu stron WWW, a później wraz ze skróconą nazwą przyjęła funkcję informacyjną.

A rynek wtórny?

Transakcje związane z polskimi domenami nie robią już takiego wrażenia jak z domeną .com, ale też nie należą do najniższych. Domena co.pl zmieniła właściciela za ponad milion złotych, a domena opony.pl za niewiele mniej, bo 960 tysięcy. Transakcja sprzedaży domeny urlopy.pl przyniosła poprzedniemu właścicielowi 400 tysięcy złotych. Atrakcyjne kwoty otrzymali również właściciele domen kino.pl, lekarze.pl czy magazyny.pl – ponad 100 tysięcy złotych.

Nowe trendy

Domena .com i .pl to nie wszystko, co oferuje nam rynek domen. W ciągu ponad 30 lat rynek ciągle się zmienia i w odpowiedzi na rosnące oczekiwania oferuje coraz więcej nowych końcówek. Stron WWW ciągle przybywa. Od 2001 roku do rejestracji są dostępne końcówki .biz.info. Pierwsza z nich dedykowana biznesowi, druga stronom informacyjnym. Pod koniec roku 2005 konsorcjum europejskich operatorów domen narodowych EURid utworzyło nową końcówkę .EU, skierowaną do firm działających na terenie państw należących do Unii Europejskiej.

Trzy lata później z inicjatywy firmy Telnic powstało rozszerzenie .tel, stosowane do umieszczenia danych teleadresowych firm i osób prywatnych. Warte uwagi są również domeny IDN, czyli Internationalized Domain Name. Adresy IDN zawierają narodowe znaki diakrytyczne takie jak ę, ą, ó, ś. Dzięki nim możliwe są adresy świetneksiążki.pl zamiast swietneksiazki.pl.

Ostatni rozdział historii domen to tzw. Nowe domeny, czyli końcówki podkreślające branżę, w której działa firma. W Polsce pojawiły się z początkiem 2014 roku. Pierwsze rozszerzenia, które można było rejestrować to .singles, .bike, .guru, .clothing, .plumbing, .ventures, .holdings. Obecnie dostępnych jest już ponad 400 branżowych końcówek, a przybędzie ich jeszcze drugie tyle. Czy nowe końcówki przyjmą się na rynku? Czas pokaże. Na pewno część z nich stanie się alternatywą dla coraz mniej dostępnych domen .com czy dla polskich przedsiębiorców .pl.

Nie ma biznesu bez Internetu

Internet zawojował świat. Korzystamy z niego do znalezienia informacji na temat różnych produktów czy usług, poszukujemy porad w tematach nam nie znanych. Coraz więcej firm, nawet tych najmniejszych, pojawia się w sieci i przedstawia swoją ofertę. Coraz więcej rejestracji nowych domen to coraz mniej wolnych domen. To sprzyja rozwojowi rynku wtórnego oraz poszerzaniu oferty dostępnych rozszerzeń.

Świętuj Dzień Domeny

Domena to pierwszy krok do zaistnienia w sieci. Jeśli chcesz go wykonać wejdź na stronę naszej wyszukiwarki i wybierz odpowiedni dla siebie i swojego biznesu adres. Świętuj z nami Dzień Domeny. Z tej okazji przygotowaliśmy promocje na najbardziej znane końcówki.

Jak podobał Ci się ten artykuł?
4.5
Liczba ocen: 2
Dziś obchodzimy Dzień Domeny – poznaj jej historię

Daniel B. Drożdż

W Kei.pl odpowiedzialny za marketing internetowy, w szczególności SEO/SEM, analitykę i wdrożenia rozwiązań UX i e-commerce. Marketer z wykształcenia i pasji z ponad 10-letnim doświadczeniem. Certyfikowany specjalista Google Ads. Związany z rynkiem hostingowym od 2016 r.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *