Domeny
Zasady rejestracji domen internetowych. O czym musisz pamiętać?
Co znajdziesz w tym artykule:
Domena internetowa to niezbędna czynność do tego, aby Twoje usługi były widoczne pod własnym adresem w sieci. W tym celu rejestrujesz adres www. Po prostu wybierasz nazwę, rozszerzenie i możesz budować obecność marki w sieci. Zrobisz to szybko online bez wychodzenia z domu. Zasady rejestracji domen internetowych mogą się nieco różnić w zależności od wymogów rejestru. Zobacz jak wygląda proces rejestracji domeny. O czym należy pamiętać, rejestrując domenę internetową?
Domena internetowa. Co to jest?
Domena internetowa to niepowtarzalny adres, za pomocą którego możesz wskazać swoją stronę w internecie. Domena internetowa to inaczej wirtualna siedziba Twojej firmy. Własna domena pozwala na założenie adresu e-mail w firmowej domenie. Jest odpowiednikiem adresu IP. Składa się z unikalnej nazwy i rozszerzenia (TLD).
Mówiąc o rozszerzeniu, użytkownik dokonując rejestracji domeny ma do wyboru kilka typów domen. Wyróżniamy: domeny krajowe, domeny globalne, IDN, czy domeny nowe.
Zasady rejestracji domen internetowych
Aby Twoje usługi były widoczne pod wskazanym adresem www musisz wpierw zarejestrować domenę internetową. Abonentem domeny stajesz się na określony czas w momencie zakończenia i opłacenia czynności rejestracyjnych. Domenę możesz zarejestrować bezpośrednio w Rejestrze domen bądź u Rejestratora domen internetowych jak Kei.pl, czyli akredytowanym partnerze.
Rejestry domen stawiają określone wymogi dla rejestrowania nazw domen. To warunki, po spełnieniu których możesz stać się abonentem danej domeny.
Zacznijmy jednak od początku
Wymogi dla rejestracji wszystkich kategorii domen internetowych
Istnieje pewne wspólna baza wytycznych, którym podlega rejestracja wszystkich domen. Aby zarejestrować dany adres pamiętaj, że:
- Twoja nazwa może składać się wyłącznie z liter, cyfr i znaku ‘-„”
- Nazwa domeny nie może przekraczać 63 znaków, wliczając w to rozszerzenie
Wymogi dla rejestracji domen globalnych
Przejdźmy teraz do omówienia szczegółowych zasad rejestracji domen internetowych. Zacznijmy od domen globalnych.
Domeny globalne, czyli tak zwane domeny gTLD (generic Top Level Domain) należą do domen najwyższego poziomu. Wśród nich możemy wyróżnić: .com, .org, .edu, .net, .info, .biz, .gov, .mil. Rejestracji domen globalnych może dokonać zarówno osoba prywatna jak i fizyczna. Jednak w przypadku niektórych z nich istnieją pewne wymogi dla rejestracji. Dotyczy do np. poniższych domen:
Domena internetowa .eu
Domena .eu może zostać zarejestrowana wyłącznie przez osobę czy podmiot związany z tym rynkiem. Aby zarejestrować adres w domenie europejskiej w przypadku osoby fizycznej: musi ona zamieszkiwać w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej; w Islandii, Liechtensteinie lub Norwegii; bądź być obywatelem jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub tych podanych wyżej.(warunek obowiązuje od 2 sierpnia 2021r.).
W przypadku firmy: podmiot musi reprezentować organizację/ firmę z siedzibą w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej; lub Islandii, Liechtensteinu albo Norwegii.
Domena internetowa .gov / .gov.pl
Adres w rozszerzeniu .gov może być rejestrowany wyłącznie przez instytucja rządowe USA. Odpowiednikiem tej domeny w Polsce jest .gov.pl, którą również mogą rejestrować tylko uprawnione instytucje państwowe. Oznacza to, nie jest ona ogólnodostępna, a dopiero po weryfikacji można stać się jego abonentem.
Wymogi dla rejestracji domen narodowych
Domeny narodowe, czyli tak zwane domeny ccTLD (country Top Level Domain), to rozszerzenia przypisane do danego kraju. Warunki rejestracji danej domeny krajowej są uzależnione od wymogów poszczególnych Rejestrów. W zależności od tego, który rodzaj rozszerzenia wybierzesz, kryteria kwalifikowalności lub zasady mogą się różnić. W przypadku domen narodowych, okres na który możemy zarejestrować domenę może być odmienny niż ten, do którego się przyzwyczailiśmy. Przykładem może być np. domena .uk czy .as, gdzie okres wynosi minimum 2 lata. Kolejnym warunkiem, który możesz napotkać w momencie ubiegania się o rejestrację domeny ccTLD jest posiadanie obywatelstwa danego kraju bądź posiadanie w niej zarejestrowanej firmy. Przykładem takiej domeny jest domena .ca – domena Kanady.
Wymogi dla rejestracji nowych domen
Domeny nowe, czyli tak zwane domeny nTLD (ner Top Level Domain) to kategoria rozszerzeń definiująca branżę, bądź obszar, którego dotyczą. Oficjalnie do rejestracji trafiły w 2014 roku. Ich pula obecnie liczy ponad 500 rozszerzeń, a łączna liczba rejestracji adresów z nowymi domenami przekroczyła 32 miliony. Do najpopularniejszych domen NTLD zaliczamy .xyz, .online i .top. Wymogi dla rejestracji nowych domen są standardowe. Nie musisz, tak jak w przypadku niektórych domen krajowych bądź globalnych spełniać dodatkowych warunków. Proces rejestracji jest standardowy.
Domena internetowa to początek twojej obecności w sieci. Zanim przystąpisz do wymyślania nazwy, zastanów się w jakim rozszerzeniu chcesz zarejestrować adres. Może bowiem okazać się, że nim staniesz się abonentem tego adresu, musisz potwierdzić dodatkowe warunki, którym podlega rejestracja.
Masz już domenę? Teraz możesz założyć pocztę e-mail we własnej domenie i budować profesjonalna obecność w sieci.
1 odpowiedzi na "Zasady rejestracji domen internetowych. O czym musisz pamiętać?"
Dodaj komentarz
Poczytaj więcej na naszym blogu
-
Automatyczne tłumaczenie tekstów na stronie – czy warto?
Automatyczne tłumaczenie tekstu, to proces który przy pomocy sztucznej inteligencji tłumaczy treść z jednego języka na drugi. Czy warto wykorzystać je w kontekście stron internetowych? -
Jak skonfigurować Git do pracy w GitHub?
Zainstalowałeś już Git w systemie? Teraz musisz podjąć kilka czynności konfiguracyjnych, aby móc pracować w jego środowisku. Gita konfiguruje się za pomocą polecenia git config. Pozwala ono odczytać i modyfikować ustawienia, za pomocą których przejmiesz kontrolę nad jego działaniem.
Zgadzam się, że domena internetowa jest niezbędnym elementem, aby nasze usługi były widoczne pod własnym adresem w sieci. Rejestracja domeny to proces, który możemy łatwo przeprowadzić online, wybierając nazwę i rozszerzenie, aby budować obecność naszej marki w internecie. Wybór odpowiedniej domeny to kluczowy krok w budowaniu obecności w sieci, dlatego należy poświęcić mu uwagę i dokładnie przemyśleć nasze potrzeby i cele.